To, aké čísla nakoniec Slovensko dosiahne, závisí podľa zväzu od mnohých faktorov, počnúc medicínsko-hygienickými a končiac logistickými. “Bude závisieť aj od toho, ako sa budú zotavovať trhy, či budú naštartované stimulačné mechanizmy na podporu predaja vozidiel. Žiadna automobilka nebude vyrábať na sklad,” objasnil Pribula. V dobe, keď budú objednávky, bude zároveň potrebné naštartovať celý reťazec dodávateľov. To však podľa predstaviteľov automobilového sektoru nebude ľahká úloha.
“Dodávateľský reťazec je taký silný, aké sú silné jednotlivé firmy v ňom. Bude dôležité, či firmy budú schopné naštartovať rýchlo. Mať v tom čase svojich vlastných pracovníkov, ktorí prácu poznajú a pracovali vo svojich pozíciách aj pred krízou, bude výhoda,” priblížil Pribula. Práve preto podľa neho žiadali o zavedenie opatrení na uchovanie pracovných miest po vzore ostatných krajín Európy, aby boli v čase nábehu schopní reagovať rýchlo pri zachovaní požiadaviek na kvalitu výroby.
Opatrenia, tak ako boli schválené, ale podľa zväzu nenapĺňajú v plnej miere požiadavky automobilového priemyslu. Napríklad limit maximálnej výšky príspevku na zamestnanca 880 eur, je odvodený od priemernej mzdy v národnom hospodárstve. “Keďže automobilový priemysel ponúka nadpriemerné zárobky, tento parameter je obmedzujúci a schválená výška podpory nepokryje v mnohých podnikoch automobilového priemyslu ani náklady na mzdu operátora výroby, ktorý je pre prekážky v práci doma,” skonštatoval Pribula. Firmy si však podľa neho uplatňujú a aj budú uplatňovať žiadosti o podporu v závislosti od charakteru výroby a veľkosti výpadkov.
Na Slovensku aktuálne bežia dve zo štyroch automobiliek. Kia Motors Slovakia funguje v dvojzmennej prevádzke a Volkswagen Slovakia aktuálne vyrába v jednozmennej prevádzke. Jaguar Land Rover Slovakia dočasne prerušil výrobu ešte 20. marca, spúšťať ju začne od 18. mája. Groupe PSA Slovakia zastavila linky 19. marca, o ďalšom vývoji bude informovať vo štvrtok.