Štokholm 14. mája 2019 (HSP/Foto:TASR/AP-Fareed Khan)
Západné krajiny, ktoré vo veľkom prijali imigrantov majú teraz obrovský problém. Typickým príkladom je Švédsko. Žiaci z imgrantských rodín totiž až z dvoch tretín dosahujú podpriemerné výsledky na školách. Švédske špičky sa z tohto dôvodu rozhodli ustúpiť “novým Švédom” a namiesto nevydarenej integrácie ich budú učiť v školách v ich rodných jazykoch – najčastejšie po arabsky
Podľa nedávnej štúdie organizácie OECD nespĺňajú vo Švédsku dve tretiny študentov z imigrantských rodín ani základné študijné nároky. Čo teda s tým?
Švédska vládna komisia prišla s naozaj “skvelým nápadom.” Keďže deti z imigrantských rodín sa doma rozprávajú len vo svojej rodnej reči, a Švédštinu nezvládajú, je podľa komisie potrebné ešte viac prehĺbiť multikultúrny model. Ponúknu žiakom väčšiu porciu výučby ich jazyka, aby rozumeli výučbe dobre aspoň vo svojej reči. Informoval portál Idnes
Vo Švédsku dnes navštevuje kurzy rodného jazyka zhruba 170 tisíc študentov z celkových 280 tisíc, ktorých sa to týka.
Podľa Nihada Bunara, poradcu vlády pre výučbu jazykov, je jedným z dôvodov slabšieho záujmu zaradenie výučby rodných jazykov až na koniec výučby. Študenti sú v tú dobu už unavení, tiež nepriraďuje popoludňajším predmetom takú váhu.
To chcú Švédi zmeniť. Vládna komisia navrhuje, aby sa tieto hodiny stali integrálnou súčasťou dopoludňajšej výučby. Mali by sa tiež odohrávať v menších skupinách, aby výučba jazykov, ako je arabčina, kurdčina či albánčina, bola intenzívnejšia.
Švédsky minister školstva Gustav Fridolim návrh uvítal s tým, že môže zlepšiť zaradenie žiakov do spoločnosti.
Ozývajú sa však čoraz viac kritici, ktorí tvrdia, že výučba rodných jazykov imigrantov ešte viac prehĺbi priepasť medzi nimi a zatiaľ ešte Švédskou väčšinovou spoločnosťou.
Samuel Gdovin