Konkrétne ide o pozemok Steinwerder-Süd, 42 hektárový areál, na ktorého využitie dostalo mesto v minulých mesiacoch mnohé návrhy. Číňania, ktorí podľa názoru mestských plánovačov predložili najzaujímavejší návrh, tam chcú postaviť plnoautomatický kontajnerový terminál. K tomu plánujú skladové budovy a logistický park. Tento zámer vidia ako časť veľkého projektu „Nová hodvábna cesta”, ktorým chce čínska vláda vytvoriť medzikontinentálnu infraštruktúrnu sieť medzi Áziou, Európou a Afrikou. Celkove je pre tento grandiózny plán, známym aj pod názvom „One Belt, one Road“ (Jeden pás, jedna cesta), plánovaných až 1,1 bilióna dolárov.
Prístavný úrad Hamburg Port Authority (HPA) pokladá čínsky návrh za dobrý. Poukazuje na to, že plocha Steinwerder-Süd ponúka veľký potenciál na ďalší rozvoj hamburského prístavu. V Zväze podnikateľov prístavu Hamburg však narazil výsledok súťaže návrhov na kritiku. Podľa Zväzu toto rozhodnutie nie je v súlade so senátom a mestskou radou uzavretým rozvojovým plánom prístavu. Naráža sa predovšetkým na to, že Číňania chcú stavať ďalší kontajnerový terminál namiesto plánovania flexibilne využiteľnej prístavnej plochy pre rôzne tovary. Podobne sa vyjadril aj Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA), najväčší prevádzkovateľ terminálov v meste. Vidí pracovné miesta v nebezpečí a navrhuje namiesto toho rozšíriť existujúce zariadenia (kapacita troch HHLA terminálov sa môže zdvojnásobiť).
V niektorých prístavných mestách je príchod Číňanov vítaný, pretože prinášajú veľký kapitál na modernizáciu zariadení a vybudovanie nových kapacít. Aj v Hamburgu chcú Číňania, inak ako tu bolo doteraz zvykom, sami zaplatiť kompletnú infraštruktúru – vrátane nábrežných múrov a prístupových ciest. Z pohľadu senátu je to plusový bod, avšak opozícia nesúhlasí so žiadnym investovaním do Steinwerderu.
Schválenie zámeru Číňanov by bol významný pilier v ich globálnej prístavnej stratégii. Už niekoľko rokov vytvára ČĽR na celom svete hustú sieť svojich účastí, aby mohla svoje tovary výhodne preplaviť. Pozorovateľná je jej prítomnosť v oblasti Stredozemného mora, a to v prístavoch Izraela, Turecka a Egypta. Aj v Rotterdame získala čínska lodná spoločnosť Cosco viac ako jednu tretinu terminálu Euromax. Obzvlášť okázalým činom bolo väčšinové prevzatie prístavnej spoločnosti v Pireu. Tam chcú Číňania silne investovať a lokalitu spraviť významným prekladiskom tovarov.
Ivan Lužák