NAJČÍTANEJŠIE










.

Nová štúdia tvrdí, že Omega-3 môže pomôcť chrániť ženy pred chorobou, ktorá je strašiakom

Omega mastné kyseliny môžu pomáhať chrániť ženy pred Alzheimerovou chorobou, čo vysvetľuje, prečo je táto choroba diagnostikovaná častejšie u žien, podľa štúdie King’s College London a Queen Mary University of London

HS
ilustračný obrázok- zdroj pixabay
❚❚
.

Výskum, uverejnený v časopise Alzheimer’s & Dementia: The Journal of the Alzheimer’s Association, zistil, že ženy s Alzheimerovou chorobou mali menej nenasýtených tukov – najmä tých zdravých, ako sú omega mastné kyseliny – v porovnaní so ženami bez Alzheimerovej choroby.

Vedci analyzovali zápal a poškodenie mozgu v plazmatických vzorkách 841 pacientov s Alzheimerovou chorobou, ako uvádza tlačová správa. Pomocou hmotnostnej spektrometrie vedci roztriedili 700 skupín lipidových molekúl nachádzajúcich sa v krvi.

„Nasycené lipidy sa všeobecne považujú za „nezdravé“ alebo „zlé“ lipidy, zatiaľ čo nenasýtené lipidy, ktoré niekedy obsahujú omega mastné kyseliny, sa všeobecne považujú za „zdravé“, uviedli vedci v tlačovej správe.

Zistili prudký nárast lipidov s „nezdravými“ nasýtenými lipidmi u žien trpiacich Alzheimerovou chorobou.

„Lipidy s pridanými omega mastnými kyselinami boli najviac znížené v skupine pacientov s Alzheimerovou chorobou,“ uvádza štúdia.

.

Štúdia preukazuje súvislosť medzi Alzheimerovou chorobou a mastnými kyselinami, hoci na potvrdenie tejto súvislosti sú potrebné ďalšie výskumy a klinické štúdie. Prvý autor štúdie, Dr. Asger Wretlind zo School of Cancer & Pharmaceutical Sciences, povedal, že vedci si uvedomujú, že Alzheimerova choroba je častejšia u žien.

„Hoci to stále vyžaduje ďalší výskum, podarilo sa nám zistiť biologické rozdiely v lipidoch medzi pohlaviami vo veľkej kohorte a ukázať dôležitosť lipidov obsahujúcich omega mastné kyseliny v krvi, čo sa doteraz neurobilo,“ povedal Wretlind v tlačovej správe. Dodáva: „Výsledky sú veľmi zaujímavé a teraz sa zameriavame na to, v akom veku sa táto zmena u žien objavuje.“

Podľa Centra pre kontrolu a prevenciu chorôb (CDC) sú približne dve tretiny z 7 miliónov Američanov trpiacich Alzheimerovou chorobou ženy.

Touto chorobou trpí približne 4,2 milióna žien vo veku 65 rokov a viac.

„Naša štúdia naznačuje, že ženy by mali dbať na to, aby mali vo svojej strave dostatok omega mastných kyselín – prostredníctvom tučných rýb alebo doplnkov stravy,“ uviedla v tlačovej správe Dr. Cristina Legido-Quigley, docentka systémovej medicíny.

.

Omega-3 mastné kyseliny podporujú zdravie mozgu a podľa CDC sa nachádzajú v rybách, ako je losos, chia a ľanové semienka, vlašské orechy a doplnkoch stravy.

Hoci štúdia naznačila, že ženy s Alzheimerovou chorobou mali v porovnaní s mužmi nižšie hladiny niektorých nenasýtených tukov, podľa Dr. Julie Dudley, vedúcej výskumu v Alzheimer’s Research UK, je potrebný ďalší výskum.

„To zahŕňa pochopenie mechanizmov, ktoré stoja za týmto rozdielom, a zistenie, či by mohli zohrávať úlohu zmeny životného štýlu, vrátane stravovania,“ povedala Dudley.

Dodala, že pochopenie toho, ako Alzheimerova choroba pôsobí u žien v porovnaní s mužmi, by mohlo pomôcť lekárom byť konkrétnejšími v budúcich liečebných postupoch a zdravotných odporúčaniach.

„Pochopenie toho, ako táto choroba pôsobí odlišne u žien, by mohlo pomôcť lekárom prispôsobiť budúce liečebné postupy a zdravotné odporúčania. Alzheimer’s Research UK je hrdá na to, že financuje túto prácu, ktorá nás priblíži o krok bližšie k lieku.“

.

 

V tomto článku sme sa venovali konkrétnej téme, ak máte chuť pokračovať v čítaní, určite si nenechajte ujsť aj ďalší článok Bývalý vojenský atašé varoval Ankaru pred dôsledkami dodávok zbraní Kyjevu , v ktorom sa venujeme inej oblasti a prinášame ďalšie zaujímavé pohľady a praktické informácie.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.

Nový diskusný systém Kvôli mnohým sťažnostiam na diskusný systém Disqus, ktorý sme doteraz používali, sme sa rozhodli implementovať na stránku nový diskusný systém Quantam.
Nejaký čas budú tieto dva diskusné systémy na stránke fungovať paralelne, ale potom diskusný systém Disqus odpojíme a zostane iba nový diskusný systém Quantam.
Vytvorte si preto prosím svoj profil v novom diskusnom systéme Quantam, je to veľmi jednoduché.
Vaše názory, pripomienky a postrehy nám píšte na mail hlavnespravy@hlavnespravy.sk



.


Na cestách Nitrianskeho kraja zomrelo od začiatku roka pri 922 nehodách 20 ľudí

Od začiatku tohto roka došlo na cestách Nitrianskeho kraja zatiaľ k 922 dopravným nehodám. V porovnaní s minulým rokom sa…

16. 08. 2026 | Regióny | 1 min. čítania |
16. 08. 2026 | Regióny | 1 min. čítania |

Polícia eviduje od začiatku roka na území Trenčianskeho kraja 381 nehôd

Policajti evidujú od začiatku tohto roka na území Trenčianskeho kraja zatiaľ 381 dopravných nehôd. Tragicky skončilo 16 z nich, pri…

16. 08. 2026 | Regióny | 2 min. čítania |
16. 08. 2026 | Regióny | 2 min. čítania |

Na cestách Trnavského kraja prišlo od začiatku roka o život 22 ľudí

Polícia v Trnavskom kraji riešila od začiatku tohto roka zatiaľ 717 dopravných nehôd. O život pri nich prišlo 22 ľudí.…

16. 08. 2026 | Regióny | 1 min. čítania |
16. 08. 2026 | Regióny | 1 min. čítania |

Najväčší lesný požiar v novodobých dejinách Belgicka zasiahol už tritisíc hektárov

Do hasenia najväčšieho lesného požiaru v novodobých dejinách Belgicka sa v nedeľu zapojila aj letecká technika. Požiar sa od svojho…

16. 08. 2026 | Zo zahraničia | 2 min. čítania |
16. 08. 2026 | Zo zahraničia | 2 min. čítania |

Španielska stíhačka zostrelila dron, ktorý narušil vzdušný priestor krajiny

Rumunské ministerstvo obrany v nedeľu oznámilo, že španielska stíhačka zostrelila dron, ktorý narušil rumunský vzdušný priestor neďaleko hraníc s Ukrajinou…

16. 08. 2026 | Zo zahraničia | 1 min. čítania |
16. 08. 2026 | Zo zahraničia | 1 min. čítania |

HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov