New York 14. novembra 2022 ( TASR/HSP/Foto: TASR/AP-Patrick Pleul)
Frank Füredi, výkonný riaditeľ bruselského thinktantu Mathias Corvinus Collegium, napísal o korporátnej kampani proti nedávnej akvizícii Elona Muska a transformácii gigantu sociálnych médií Twitter. V názorovom článku pre konzervatívny denník Magyar Nemzet vyjadril maďarsko-kanadský sociológ ostrú kritiku voči cieleniu inzerentov na tejto platforme
Podľa akademika je Musk jedným z mála miliardárov, ktorí sú ochotní verejne sa dištancovať od “prebudených” hodnôt (neomarxisická ideológia – pozn. red.), ktoré dominujú vo svete korporácií. Musk si vytvoril imidž človeka, ktorý je pripravený spochybniť ortodoxný obraz sociálnej spravodlivosti. Pri viacerých príležitostiach sa označil za absolútneho vyznávača slobody prejavu. Keď Musk vyhlásil, že Twitter sa stáva rajom slobody prejavu, zástancovia jazykovej polície (politickej korektnosti – pozn. red.) rýchlo zmobilizovali svoj tábor a vrhli sa do akcie, tvrdí Füredi.
Podľa neho sa odporcovia slobody prejavu rýchlo ohradili, že Twitteru hrozí, že sa stane rajom pre rasistov, fašistov a homofóbov. Z ich pohľadu je sloboda prejavu synonymom nenávistných prejavov. Paradoxne, hnutie, ktoré je tak posadnuté nenávisťou, nemá najmenší problém vyjadriť svoju nenávisť voči Muskovi, tvrdí maďarský sociológ.
Füredi tiež upozorňuje, že napriek tomu, že nedošlo k žiadnym zmenám v obmedzeniach obsahu Twitteru, ľavicoví výskumníci naznačujú, že niektorí používatelia zrejme vnímali Muskovo vedenie ako otvorenú výzvu na šírenie nenávisti na internete. Z pohľadu týchto výskumníkov prísľub, že Twitter sa stane slobodným otvoreným priestorom, nevyhnutne zahŕňa výzvu, aby sa doň dostali nenávistníci.
Maďarskí sociológovia tiež tvrdia, že je príznačné, že americký prezident Joe Biden skočil do reči a dal impulz tomu, čo nazýva protitwitterovou gardou. Biden teatrálne vyhlásil: “Musk jedného dňa kúpi spoločnosť, ktorá klame svetu”. Prezident nepravdivo tvrdil, že “už neexistujú redaktori”.
Bidenov útok na Muska bol signálom, že ten je reálnou hrozbou.
Muskovi odporcovia rýchlo zorganizovali kampaň #StopToxicTwitter, ktorá zahŕňa viac ako šesťdesiat aktivistických a nátlakových skupín, píše Füredi. Kampaň bojkotu na seba nenechala dlho čakať a zmobilizovala veľké spoločnosti ako American Airlines, General Motors, Anheuser-Busch, Disney a Procter & Gamble, aby stiahli svoje reklamy. Dokonca aj organizátorov kampane prekvapilo, ako rýchlo 20 najväčších inzerentov Twitteru oznámilo, že buď zvažujú pozastavenie svojich platieb Twitteru, alebo tak už urobili.
Füredi tiež poukázal na to, že podľa kampane mimovládne organizácie, mainstreamové médiá, spoločnosti na prebudenie a časť amerického establišmentu musia Muska zastaviť, aby Twitter zostal dobre regulovanou mediálnou platformou. Ich koalícia je odhodlaná zabezpečiť, aby si jeho podporovatelia a priaznivci zachovali úlohu strážcov sociálnych médií. Oprávnene sa obávajú, že zachovanie ich monopolu na kontrolu sociálnych médií je nevyhnutné na udržanie ich politickej a kultúrnej hegemónie. Pokiaľ môžu rozhodovať o tom, čo sa môže a nemôže hovoriť na sociálnych médiách, môžu prehlušiť svojich oponentov.
Maďarský autor potom dospel k záveru, že prebudená hystéria po prevzatí Twitteru má s Muskom len málo spoločného.
Nejde o nič iné ako o zabezpečenie prístupu woke elít k popredným platformám.
Aj keď Musk úprimne chce oslobodiť Twitter od cenzorov, je to len boj jedného človeka proti moci biznisu, politiky a médií. “Potrebujeme hnutie, ktoré sa nenechá umlčať, ktoré sa zasadzuje za skutočnú slobodu. Také, ktoré sa postaví establishmentu. Len tak môžeme odvrátiť pohromu korporátnej cenzúry,” píše Frank Füredi.