V Rastatte sa 12. augusta dostala voda do tunela a podmyla koľaj medzi Karlsruhe a Bazilejom. V dôsledku toho bola železničná trať vážne poškodená. Doprava bola prerušená až do 1. októbra. Okrem osobnej dopravy bola mimoriadne ovplyvnená železničná nákladná doprava medzi Nemeckom a Švajčiarskom, ako aj Talianskom. Mnohé logistické spoločnosti museli v krátkom čase naplánovať zmenu plánu. Dôsledky sú stále nepredvídateľné.
Švajčiarsko už nejakú dobu pracuje na alternatíve. Stavebný priemysel, ktorý sa špecializuje na tunely, v súčasnosti plánuje obrovský tunelový systém pre nákladnú dopravu približne 50 metrov pod zemou. Projekt sa nazýva “Cargo sous terrain” (preložené ako: podzemná nákladná doprava) a pripomína metro prepravu miliónov ton tovaru všetkého druhu popod zložitý hornatý terén. Lanovka na strope tunela má prepravovať ľahší náklad, ako listy a balíky.
Nový tunelový systém by mohol pokryť viac ako 40 percent cestnej nákladnej dopravy, ako hovorí ambiciózny cieľ priemyslu. Projekt, ktorý je podporovaný širokou verejnosťou, by mal byť dokončený do roku 2045. Za projektom stoja nielen dva veľké švajčiarske supermarkety, Migros a Coop, ale aj početné logistické spoločnosti, Swiss Post, švajčiarske federálne železnice a švajčiarske ministerstvo dopravy.
Avšak, náklady sú obrovské. V súčasnosti sa odhadujú na 33 miliárd frankov, čo približne predstavuje 28,5 miliardy eur. Do projektu by ale nemali byť investované peniaze švajčiarskych daňových poplatníkov. Coop, Migros, Mobiliar, SAP a Helvetia investovali do fázy schvaľovania stavby. V roku 2030 by mala byť pripravená na prevádzku prvá sekcia.
Galéria