Nitra 3. júna (TASR) – Viacero generácií Nitranov vychovalo počas svojej 94-ročnej histórie najstaršie nitrianske gymnázium, dnešné Gymnázium Golianova. V súčasnosti na škole študuje 706 študentov, ktorí zaplnili 25 tried. Gymnázium dlhodobo dosahuje veľmi dobré výsledky v uplatnení svojich absolventov v ďalšom štúdiu, zhruba 90 percent z nich pokračuje v štúdiu na vysokých školách. Bývalá študentka gymnázia a dnes jeho riaditeľka Marta Rácová však upozorňuje na nový jav, ktorý sa začal prejavovať v posledných troch či štyroch rokoch. „Niektorí absolventi odchádzajú po maturite pracovať, aby si zarobili na ďalšie štúdium. A sú medzi nimi aj veľmi talentované deti. Rodina si jednoducho nemôže dovoliť finančne podporovať ich vysokoškolské štúdium. Toto je úplne nový jav,“ hovorí Rácová. Podľa jej názoru to súvisí so zmenou spoločnosti a postavením rodiny, keď pribúdajú neúplné rodiny, ktoré zápasia s finančnými problémami.
Okrem štvorročného štúdia poskytuje gymnázium päťročné bilingválne vzdelávanie v anglickom jazyku a osemročné štúdium. Podľa riaditeľky bolo rozhodnutie ministerstva školstva zrušiť špecializácie osemročných gymnázií zlým rozhodnutím. „Mali sme dve triedy zamerané na cudzie jazyky a informatiku. Podľa našich skúseností práve absolventi týchto špecializácií mali veľmi dobré uplatnenie na trhu práce.“ Úrovni súčasných osemročných gymnázií by podľa jej názoru prospelo zavedenie monitoru medzi prvým a druhým stupňom základných škôl. „Sú extrémne veľké rozdiely medzi jednotlivými základnými školami. Na prijímacích pohovoroch zisťujeme, že veľa deti nemá ani základné vedomosti, nevedia základné počtové operácie, neovládajú pravopis, nevedia čítať s porozumením textu, v cudzích jazykoch nezískajú za štyri roky potrebné základy. Monitor medzi prvým a druhým stupňom by úplne jasne nastavil latku pre vyšší stupeň škôl, ukázal by, ako na tom tie deti sú.“
Podľa názoru riaditeľky je najväčším problémom súčasného školstva motivácia detí učiť sa. „Sú pomýlené dobou, v ktorej žijú. Deti nemajú motiváciu, neboja sa, že sa nedostanú na vysoké školy,“ tvrdí. Vzbudiť záujem o štúdium sa usiluje Gymnázium Golianova rôznymi projektmi, ktoré sú pre študentov atraktívne. Škola organizuje krúžky s rôznym zameraním, zapája sa do rôznych typov súťaží a olympiád, pripravuje exkurzie do zahraničia, ktoré majú vzdelávací charakter. „V projekte Comenius máme podanú prihlášku na spoluprácu s nórskou školou, tureckou, dvoma španielskymi i nemeckými školami. Veľmi by sme chceli nadviazať spoluprácu so severskými školami, švédskou, nórskou a fínskou,“ priblížila zámery školy Rácová.
UPOZORNENIE: TASR vydáva k správe zvukový záznam.