Čaklov 5. júna (TASR) – Príklady dobrej praxe vo vzdelávaní detí z marginalizovaných rómskych komunít (MRK) prezentuje v týchto dňoch na svojej pôde Základná škola v Čaklove vo Vranovskom okrese. Koná sa tam trojdňová stáž približujúca prácu školy s dôrazom na jej inovatívny výchovný a vzdelávací systém. Súčasťou programu sú aj rôzne workshopy, hudobné a divadelné vstúpenia pre deti a ich rodičov.
ZŠ v Čaklove je jednou z dvoch stoviek slovenských škôl, ktoré sa zapojili do projektu Vzdelávaním pedagogických zamestnancov k inklúzii marginalizovaných rómskych komunít. Financovaný je z prostriedkov v Európskej únie a na Slovensku ho zastrešuje Metodicko-pedagogické centrum.
Národná koordinátorka projektu Rita Kovářová TASR informovala, že jeho ambíciou je vytvoriť podmienky na zlepšenie výchovno-vzdelávacích výsledkov v jednotlivých školách, primárne u žiakov z marginalizovaných rómskych komunít. Súčasťou projektových aktivít je v tejto súvislosti aj vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov, ktoré absolvovalo aj 19 zamestnancov ZŠ v Čaklove.
"Inovatívny celodenný výchovný systém má podporiť desegregáciu v školstve a prispievať k vytvoreniu otvorenej, multikultúrnej a pozitívnej atmosféry v školách," poznamenala Kovářová s tým, že želané projektové ciele sa darí úspešne napĺňať aj v ZŠ v Čaklove. Výsledky svojej práce prezentuje škola v dňoch 4. až 6. júna na svojej pôde pedagógom z partnerskej Základnej školy v Kuzmiciach ako aj rodičom svojich žiakov počas takzvaných ohovorených vyučovacích hodín.
Vzdelávací systém čaklovskej ZŠ sa jej zapojením do spomínaného projektu rozšíril o viacero nových vyučovacích predmetov a krúžkov informovala TASR riaditeľka školy Anna Hricová. "Kladieme pri nich dôraz na remeselné práce, praktické zručnosti, ale aj spoločenskú výchovu či výchovu k manželstvu a rodičovstvu. Pestovanie pracovných návykov našich žiakov a zvyšovanie ich vzdelanostnej úrovne je potrebné, aby sa zvýšili šance na ich úspešnú adaptáciu na trhu práce."