Bratislava 18. júna (TASR) – Budúcoroční maturanti môžu mať v zadaniach zo slovenčiny viac jazyka ako literatúry. Odpoveď z obsahovo širšej jazykovej úlohy tak u nich môže viac zamiešať karty aj pri výslednej známke zo slovenčiny. Zmeny v poradí úloh, ich formulácii a hodnotení prináša vyhláška, ktorú ministerstvo školstva poslalo do medzirezortného pripomienkového konania. Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ) hovorí, že maturanti sú na to pripravovaní od prvého ročníka.
Maturitné zadanie tvoria dve úlohy. Podľa aktuálnej vyhlášky bola obsahovo dominantnejšia úloha z literatúry. "Nová formulácia umožňuje štylizovať zadania tak, aby bola jazyková úloha obsahovo bohatšia alebo rovnaká ako úloha z literatúry," uviedla Ivana Gregorová z ŠPÚ. Učitelia tak podľa novej vyhlášky môžu formulovať zadania, ktoré budú hodnotené pomerom 1:1 alebo 3:2 v prospech jazyka, ak je jazyková úloha obsahovo bohatšia a náročnejšia ako literárna.
Po novom má byť v zadaní ako prvá úloha z jazyka, nie z literatúry, ako to bolo doteraz. "V novej vyhláške sa poradie úloh v zadaní mení a prvá úloha je jazyková a druhá literárna," povedala Gregorová.
Jazyková zložka bola podľa ŠPÚ vo vyučovaní slovenčiny dlhodobo poddimenzovaná, preto sa začala do roku 2008 posilňovať. "Rovnako tak boli posilnené jednotlivé komunikačné kompetencie, ako je čítanie, písanie a hovorenie," tvrdí ŠPÚ. V občianskom, pracovnom či súkromnom živote sa totiž podľa ústavu ľudia v súčasnosti stretávajú s rôznymi písomnými prejavmi ako zákony, publicistické informácie, pracovné zmluvy, politické reči, reklama, umelecká tvorba či súkromná internetová komunikácia. Vyučovanie slovenčiny zamerané na rozvoj schopnosti rozumieť napísaným textom má žiakom poskytnúť "kvalitne vybudovaný a overený softvér na to, aby uspeli v premenlivom komunikačnom svete plnom symbolov, skrytých kódov, skrývajúcich šifier, priamych aj nepriamych informácií".
Vyhláška nadobúda účinnosť 1. septembra 2013.