Bratislava 21. mája 2020 (HSP/TK KBS/Foto:TK KBS)
Na siedmu veľkonočnú nedeľu, ktorá bude tento rok 24. mája 2020, si Cirkev pripomína 54. svetový deň spoločenských komunikačných prostriedkov. Na Slovensku je spojený s tradičnou zbierkou na katolícke masmédiá. Pri tejto príležitosti poskytol rozhovor Tlačovej kancelárii Konferenie biskupov Slovenska šéfredaktor Slova Juraj Gradoš. Časopis Slovo je oficiálnym časopisom Gréckokatolíckej metropolie na Slovensku
Majú súčasné katolícke médiá korene pred rokom 1989?
Samozrejme. I keď ide o tlačené periodiká, ale v tej dobe to bol štandard.
Mnohé médiá, ktoré vznikli po roku 1989 zanikli, prečo?
Sekularizácia spoločnosti a trhový systém. Ľudia majú menší záujem o náboženstvo (dôvod: aj vymieranie starších religioznejších ročníkov) a po roku 1989 tu vznikol pretlak rôznych náboženských periodík, ktoré nedokázali osloviť primeraný okruh čitateľov/odberateľov. Dôvod spočíval podľa mňa aj v tom, že katolícke média na Slovensku nemajú adekvátny marketing a kvalitu (v zmysle aktuálnych trendov) a spoliehali sa iba na “podporu” kvôli tomu, že sú kresťanské. Plus nástupom internetu je tu menší záujem o tradičné médiá. Najmä v mladších generáciách.
Druhý vatikánsky koncil vyzýval na zakladanie médií. Vtedy to biskupi neriešili – iniciatívu skôr mali kňazi a laici. Dnes je to ako?
Dnes si myslím, že biskupi ďalšie média nemajú záujem zakladať. Neboli by úspešné. Skôr laici, aj keď nie vždy čistým spôsobom zakladajú nové médiá aj s “verbálnou” podporou cirkevnej hierarchie.
Prečo cirkev má vstupovať do médií?
Cirkev je spoločenskotvornou organizáciou slovenskej spoločnosti. Z toho dôvodu by mala mať adekvátny priestor vo verejnoprávnych médiách.
Aká je úloha katolíckych masmédií?
Realita: dopĺňajú kresťanský a náboženský obsah ostatných médií. Môj názor: Mali by byť ich adekvátnou náhradou.
Je ich poslanie adresované len veriacim, či aj neveriacim?
V súčasnej dobe veriacim. Neveriaci iba občas “zablúdi” a nahliadne do katolíckych médií.
Dá sa povedať, že poslanie a ciele katolíckych médií sú rovnaké?
Ohlasovať evanjelium.
Je hlavnou náplňou katolíckych médií prinášať modlitby a liturgie?
Osobne si myslím, že nie. Mali by byť adekvátnou náhradou iným médiám.
Sú katolícke médiá dostatočnou alternatívou k hlavným médiám?
Nie.
Aká je spolupráca medzi katolíckymi masmédiami?
Štandardná. Mohla by byť väčšia – využívajúc synergické efekty.
Zdá sa, že katolícke masmédiá oslovujú skôr srarších ako mladších. V čom je problém?
Mladší nemajú záujem o náboženský život. Toto je iba realita kresťanov v chrámoch. Tiež poväčšinou seniori.
Mal by byt novinár v katolíckych médiách veriaci?
Áno. Alebo prinajmenšom korektný voči Cirkvi. Viem si predstaviť “nevysporiadaného” človeka, ktorý hľadá a je odborník v žurnalistike.
Ake informácie by mali prinášať katolícke médiá?
Podobné ako ostatné médiá. Ale v inom duchu. Budovať, chváliť, menej negatívnych senzácií.
Ako vnímate súčasné spravodajstvo a publicistiku katolíckych médií?
Je zamerané na Cirkev, na život v Cirkvi.
Kde vidíte rezervy a možnosti katolíckych médií?
Marketing, obsah, kvalita, synergické efekty medzi napr. tlačenými a elektronickými médiami. Napríklad natočia rozhovor s XY pre Lux, v Lumene ho odvysielajú (možno aj v tom istom čase alebo neskôr) a v Katolíckych novinách bude “prepísaný”.
Ako sú katolícke médiá financované? Prežili by bez podpory veriacich?
Veriaci sú čitateľmi. Ich podpora je nutná. Cirkev nedokáže sama financovať všetky katolícke médiá.
Je povinnosťou katolíka katolícke médiá podporovať?
Je to cirkevné prikázanie. Ale reálne si to dnes musí aj médium zaslúžiť kvalitou a prístupom.
Viac článkov s náboženskou tématikou nájdete v kategórii Svetonázor.
Pošlite nám svoj príbeh s Bohom.