Bratislava 12. septembra 2017 (HSP/Foto:Extra plus/Jana Birošová)
Obchodná korporácia Tesco vylistovala, teda vyradila z predaja časopis Extra Plus. Na prvý pohľad sa zdá, že nejde o nič zvláštne. Obchodný reťazec si môže predávať čo chce. V tomto prípade sa však natískajú aj ďalšie otázky. Ide iba o obchodné rozhodnutie, alebo o rozhodnutie politické. Má zahraničná korporácia takýmto triedením tovaru právo fakticky ovplyvňovať myslenie obyvateľov, verejnú mienku a tým aj politiku? Je stále viditeľnejší trend zasahovania majiteľov korporácií do politického diania v krajinách, kde podnikajú. Je tento trend prípustný? O vyradení časopisu z predaja a o veciach s tým súvisiacich sme sa porozprávali s vydavateľkou časopisu Lenkou Mayerovou
Obchodný reťazec Tesco váš časopis Extra Plus vylistoval, teda prestal ho predávať. Aký dôvod uviedli, že končia spoluprácu napriek tomu, že časopis sa predával?
Spolupráca trvala niekoľko rokov a obchodný vzťah fungoval k spokojnosti oboch strán. Išlo o jednostranné ukončenie spolupráce zo strany TESCO. Dostali sme e-mail od nákupnej manžérky Gabriely Musilovej z TESCO ČR z Prahy 31. 7. 2017, ktorá požadovala okamžité stiahnutie Extra plus z predaja bez akéhokoľvek uvedenia dôvodu. Po telefonickej komunikácii s G. Musilovou som sa dozvedela informáciu, že o vylistovaní Extra plus z predaja v TESCO nerozhodla ona sama, ale vyšší manažment TESCO. Na moju otázku, či o tom rozhodol Pavol Škojec, ako vyšší manažér odpovedala, že nie, ale ešte vyšší manažment a predpokladám, že tým môže byť iba generálny riaditeľ TESCO pre Slovenskú a Českú republiku. Následne prišiel e-mail od Pavla Škojeca so stanoviskom, že “spoločnosť Tesco určuje sortiment, ktorý plánuje predávať v svojich obchodných jednotkách – výber sortimentu je závislý na viacerých kritériách. Časopis Extra Plus nezodpovedá nášim interným kritériám výberu, z toho dovodu prosím o vylistovanie. Proces výberu sortimentu prebieha na dennej báze vo všetkých oddelenia komerčného oddelenia, v prípade uvedeného časopisu sa nejedná o neštandartnú výnimku.” Mala som snahu uvedenú záležitosť odkomunikovať s predstaviteľmi TESCO ale zahraničný reťazec rozhodol z pozície sily s odvôvodnením, že filozofia spoločnosti TESCO sa nezhoduje s filozofiou Extra plus. V obchodonom vzťahu predsa platí, že pekár rozhoduje o chlebe, obchodník o jeho predaji, ale rozhodovanie zahraničného reťazca o informovaní občana nie je v súlade s kostolným poriadkom.
Prečo si myslíte, že je váš časopis pre obchodnú korporáciu Tesco nepohodlný? Ako chápete, že filozofia vášho časopisu sa nezhoduje s filozofiou Tesca? Ako si to vy vysvetľujete?
Nie som hovorca TESCA. Doteraz som si myslela, hádam ako každý, že ide o potravinový reťazec, ktorého úlohou je ponúkať potraviny v rovnakej kvalite ako v Londýne.
Po tejto skúsenosti však zisťujem, že úlohou nadnárodného reťazca, je asi ovplyvňovať nedemokratickou cestou politické myslenie občanov iného štátu. Toto zistenie je prinajmenšom nebezpečné a zaváňa akousi formou nekalého navádzania, čo si občan má myslieť a čo nie. Takto do budúcnosti vytvorený precedens môže byť použitý pri akýchkoľvek voľbách a potom sa majme na pozore, kde nakupujeme.
Máte časopis v predaji ešte v nejakom inom reťazci?
Do zahraničných reťazcov pôsobiacich na Slovensku je veľmi veľký problém dostať sa. Rozhodujú väčšinou z pozície sily a napriek tomu, že sú na území Slovenskej republiky, tak zahraničné korporácie konajú v rozpore so záujmami slovenských kupujúcich. Jednoducho Vám nadiktujú čo budete kupovať, lebo Vám ponúku len to, o čom oni rozhodnú, nedajú Vám šancu slobodne sa rozhodovať. Preto Extra plus už v žiadom inom zahraničnom reťazci nie je. Slobodný občan by sa mal v slobodnom štáte dostať k slobodným informáciám. Ak nám začnú triediť informácie cez chlieb a maslo sme v koncoch. Preto je načase, aby sme začali premýšľať nad vlastnou produkciou potravín a ich distribúciou cez výslovne slovenských predajcov ako je COOP Jednota, či TERNO.