Obchodný reťazec Tesco váš časopis Extra Plus vylistoval, teda prestal ho predávať. Aký dôvod uviedli, že končia spoluprácu napriek tomu, že časopis sa predával?
Spolupráca trvala niekoľko rokov a obchodný vzťah fungoval k spokojnosti oboch strán. Išlo o jednostranné ukončenie spolupráce zo strany TESCO. Dostali sme e-mail od nákupnej manžérky Gabriely Musilovej z TESCO ČR z Prahy 31. 7. 2017, ktorá požadovala okamžité stiahnutie Extra plus z predaja bez akéhokoľvek uvedenia dôvodu. Po telefonickej komunikácii s G. Musilovou som sa dozvedela informáciu, že o vylistovaní Extra plus z predaja v TESCO nerozhodla ona sama, ale vyšší manažment TESCO. Na moju otázku, či o tom rozhodol Pavol Škojec, ako vyšší manažér odpovedala, že nie, ale ešte vyšší manažment a predpokladám, že tým môže byť iba generálny riaditeľ TESCO pre Slovenskú a Českú republiku. Následne prišiel e-mail od Pavla Škojeca so stanoviskom, že “spoločnosť Tesco určuje sortiment, ktorý plánuje predávať v svojich obchodných jednotkách – výber sortimentu je závislý na viacerých kritériách. Časopis Extra Plus nezodpovedá nášim interným kritériám výberu, z toho dovodu prosím o vylistovanie. Proces výberu sortimentu prebieha na dennej báze vo všetkých oddelenia komerčného oddelenia, v prípade uvedeného časopisu sa nejedná o neštandartnú výnimku.” Mala som snahu uvedenú záležitosť odkomunikovať s predstaviteľmi TESCO ale zahraničný reťazec rozhodol z pozície sily s odvôvodnením, že filozofia spoločnosti TESCO sa nezhoduje s filozofiou Extra plus. V obchodonom vzťahu predsa platí, že pekár rozhoduje o chlebe, obchodník o jeho predaji, ale rozhodovanie zahraničného reťazca o informovaní občana nie je v súlade s kostolným poriadkom.
Prečo si myslíte, že je váš časopis pre obchodnú korporáciu Tesco nepohodlný? Ako chápete, že filozofia vášho časopisu sa nezhoduje s filozofiou Tesca? Ako si to vy vysvetľujete?
Nie som hovorca TESCA. Doteraz som si myslela, hádam ako každý, že ide o potravinový reťazec, ktorého úlohou je ponúkať potraviny v rovnakej kvalite ako v Londýne.
Po tejto skúsenosti však zisťujem, že úlohou nadnárodného reťazca, je asi ovplyvňovať nedemokratickou cestou politické myslenie občanov iného štátu. Toto zistenie je prinajmenšom nebezpečné a zaváňa akousi formou nekalého navádzania, čo si občan má myslieť a čo nie. Takto do budúcnosti vytvorený precedens môže byť použitý pri akýchkoľvek voľbách a potom sa majme na pozore, kde nakupujeme.
Máte časopis v predaji ešte v nejakom inom reťazci?
Do zahraničných reťazcov pôsobiacich na Slovensku je veľmi veľký problém dostať sa. Rozhodujú väčšinou z pozície sily a napriek tomu, že sú na území Slovenskej republiky, tak zahraničné korporácie konajú v rozpore so záujmami slovenských kupujúcich. Jednoducho Vám nadiktujú čo budete kupovať, lebo Vám ponúku len to, o čom oni rozhodnú, nedajú Vám šancu slobodne sa rozhodovať. Preto Extra plus už v žiadom inom zahraničnom reťazci nie je. Slobodný občan by sa mal v slobodnom štáte dostať k slobodným informáciám. Ak nám začnú triediť informácie cez chlieb a maslo sme v koncoch. Preto je načase, aby sme začali premýšľať nad vlastnou produkciou potravín a ich distribúciou cez výslovne slovenských predajcov ako je COOP Jednota, či TERNO.