Bratislava 19. júna (TASR) – Internetový portál odkazprestarostu.sk dnes v Bratislave zverejnil hodnotenie samospráv za prvý štvrťrok 2013. Zriadil ho a vyhodnocuje Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť.
Cenu za víťazstvo, prvé Zlaté vedro Milana Capáka, si prevzal primátor Trnavy Vladimír Butko. Odovzdal mu ho občan z Rožňavy, po ktorom je cena pomenovaná.
"Chceme vyzdvihnúť samosprávy, ktoré si robia svoju prácu poctivo. Preto sme sa rozhodli, aby toto ocenenie odovzdal ten, kto prispel, aby sa v jeho meste žilo lepšie," zdôvodnila koordinátorka portálu Mária Bulková.
"Keď si moja manželka vytkla nohu v centre mesta a zničil som si disk na aute, naštval som sa, zobral vedro, materiál a zabetónoval diery na ceste. Bolo to medializované v televízii a vedenie mesta ma chcelo za moju prácu potrestať," povedal svoju skúsenosť Milan Capák.
V hodnotení prínosu práce samospráv skončila na druhom mieste Prievidza a tretia je bratislavská časť Nové Mesto. Okrem riešenia podnetov bola hodnotená aj úroveň komunikácie samospráv s občanmi. Tu tiež zvíťazila Trnava, tentoraz pred Prievidzou a bratislavským Starým Mestom.
"Držím sa hesla, že občan má vždy pravdu. Niekedy je to málo, inokedy viac percent. Problémy však treba riešiť. Z našich vyše 200 podnetov je väčšina vyriešená a ďalším sa venujú zodpovední pracovníci," povedal trnavský primátor po prevzatí ceny.
Podľa organizátorov na konci rebríčka prínosu práce samospráv sa opakovane nachádza Žilina, ktorá podnety občanov na spomínanom portáli ignoruje. Podobne nereagujú na podnety mesto Šaľa, Vinodol a bratislavské časti Devínska Nová Ves, Podunajské Biskupice, Vrakuňa a Záhorská Bystrica.
"S portálom sme začali v Bratislave v roku 2010, aby sa samospráva otvorila komunikácii s občanmi. Postupne sme odkaz pre starostu rozšírili do 36 samospráv po celom Slovensku, čím má k nemu prístup milión ľudí. Chceme ho tohto roku rozšíriť do Košíc a na Záhorie. Neskôr do všetkých okresných miest a turistických regiónov," povedal riaditeľ Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť Ctibor Košťál.
Priemerná mesačná návštevnosť portálu je 26.000 a zvyšuje sa počet ľudí, ktorí nahlasujú rôzne nedostatky. Od decembra už možno nahlasovať aj smartfonom, čo podľa Košťála urýchľuje odstránenie problémov. Ich hodnotenie sa vykonáva podľa množstva, náročnosti a indexu prínosu práce samosprávy.