“Úmysel, ktorý sme spoločne deklarovali v tomto dokumente, vnímame ako významný krok na ceste k získaniu strategickej investície s pozitívnym dopadom pre Slovensko, ako aj pre celú EÚ,” konštatoval predseda vlády. Podľa medializovaných informácií súperilo Slovensko v uplynulých týždňoch o umiestnenie automobilky s Poľskom.
“Teší nás, že profesionálne úsilie obidvoch strán viedlo spoločnosť Jaguar Land Rover k záveru, že Slovensko je atraktívnou krajinou pre investície v oblasti automobilového priemyslu. Schválený dokument zblížil záujmy vlády SR a spoločnosti Jaguar Land Rover natoľko, že robí zo Slovenska preferovanú potenciálnu lokalitu na získanie tejto investície,” doplnil Fico.
Automobilka teraz spoločne so slovenskou vládou vypracuje štúdiu uskutočniteľnosti závodu, ktorý by postupne v priebehu nasledujúcej dekády mohol vyrábať až 300.000 vozidiel ročne. Spoločnosť očakáva, že prvé autá by mohli z výrobnej linky zísť v roku 2018.
Výberu Slovenska podľa automobilky predchádzala dôkladná analýza viacerých lokalít v Európe, Spojených štátoch a Mexiku. V prospech SR hovorí silná sieť dodávateľov a dobrá logistická infraštruktúra, informovala firma.
Jaguar Land Rover si pre svoj nový závod vybral Slovensko
Britská automobilka Jaguar Land Rover podpísala so slovenskou vládou dokument o zámere postaviť svoj nový závod v Nitre. Definitívne rozhodnutie o výstavbe bude nadväzovať na štúdiu uskutočniteľnosti a očakáva sa do konca tohto roka.
“S už zavedeným automobilovým priemyslom na vysokej úrovni je Slovensko atraktívnou rozvojovou príležitosťou,” informovali dnes predstavitelia automobilky. Nový závod má doplniť existujúce výrobné kapacity vo Veľkej Británii, Číne, Indii, ako aj továreň v Brazílii, ktorá je práve vo výstavbe.
Výberová chronológia príchodu svetových automobiliek na Slovensko
Britská automobilka Jaguar Land Rover dnes podpísala so slovenskou vládou memorandum o zámere postaviť svoj nový závod v Nitre. Na tému významnej investície dnes mimoriadne zasadla aj slovenská vláda.
TASR prináša výberovú chronológiu príchodu svetových automobiliek na územie Slovenskej republiky (SR).
12. marec 1991 – Volkswagen Slovakia
Vláda SR, Bratislavské automobilové závody (BAZ), a. s., a koncern Volkswagen podpísali 12. marca 1991 základnú dohodu o podnikateľskom zámere a vytvorení novej spoločnosti. V januári 1999 došlo k zmene právnej formy spoločnosti VW Bratislava spol. s r. o. na VW Slovakia, a. s.
15. január 2003 – PSA Peugeot Citroën Slovakia
Uskutočnilo sa podpísanie investičných dohôd. Záujem SR o získanie investície francúzskej automobilky PSA Peugeot Citroën sa 8. januára 2003 premietol do schválenia vládneho návrhu zmluvy o investičnej spolupráci medzi touto spoločnosťou, SR a mestom Trnava.
18. marec 2004 – Kia Motors Slovakia
Vtedajší premiér SR Mikuláš Dzurinda a prezident spoločnosti Hyundai Kia Automotive Group Chung Mong Koo podpísali v Bratislave Memorandum o porozumení, ktoré zabezpečilo realizáciu podpísaných investičných zmlúv Slovenska so spoločnosťami KIA Motors Corporation a Hyundai Motor.
Holeček: Príchod novej automobilky pomôže rozvoju celého priemyslu
Možný príchod britskej automobilky Jaguar Land Rover na Slovensko je dobrou správou pre krajinu. Uviedol to výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Jaroslav Holeček v reakcii na dnešné vyhlásenie premiéra Roberta Fica (Smer-SD), že vláda podpísala s investorom dokument o zámere postaviť nový závod v Nitre.
Zväz informáciu o príchode štvrtej automobilky víta, pretože investícia pomôže ďalšiemu rozvoju automobilového priemyslu na Slovensku. Pri predpokladanej kapacite závodu 300.000 vozidiel by mohla podľa Holečka stúpnuť produkcia áut v krajine takmer o tretinu. Upozornil však, že ešte dôležitejšia je podpora a rozvoj subdodávateľov, ktoré nová automobilka prinesie.
„S novým výrobcom automobilov prídu noví subdodávatelia, z ktorých budú profitovať ďalší výrobcovia a subdodávatelia, ktorí už na Slovensku sú. To sú spojené nádoby a určite to pomôže ďalšej stabilizácii rozvoja automobilového priemyslu na Slovensku,“ povedal viceprezident ZAP pre TASR.
Ako pripomenul, nemenej významný je vplyv na zamestnanosť. Automobilový priemysel dnes na Slovensku zamestnáva priamo okolo 70.000 ľudí prostredníctvom troch výrobcov a množstva subdodávateľov, nepriamo však dáva prácu viac ako 200.000 Slovákom. Holeček odhaduje, že tento počet môže príchodom Land Roveru vzrásť približne o 20 %.
Nový závod má doplniť existujúce výrobné kapacity automobilky vo Veľkej Británii, Číne, Indii, ako aj továreň v Brazílii, ktorá je práve vo výstavbe. V strednej Európe súperila SR najmä s Poľskom. Slovensku podľa Holečka pomohla skutočnosť, že je najväčším výrobcom automobilov na svete na počet obyvateľov.
„Sú tu tri významné svetové automobilky a vyrábajú sa tu najšpičkovejšie autá na svete. Toto všetko rozhodlo. Rozhodla tiež legislatívna podpora, ktorá na Slovensku je aj z pohľadu pracovnoprávneho, takže to bol súbor podmienok a otázok, ktoré investor mal,“ uzavrel Holeček.