Paríž 30. apríla 2023 (HSP/Braveneweurope/Foto:Twitter)
Richard Murphy je aktivista za hospodársku spravodlivosť. Článok oslavuje vzostup spoločnosti LVMH, ktorá je v súčasnosti najväčšou európskou spoločnosťou podľa hodnoty, píše aktivista za hospodársku spravodlivosť Richard Murphy. Primárne sa zaoberá módou, ale časť jej aktivít tvoria aj luxusný tovar, hotely a služby
Napadajú ma dve veci. Prvou je, že je z toho veľmi jasné, odkiaľ prichádza inflačný tlak zo strany spotrebiteľov. Tento tlak pochádza výlučne z hornej časti trhov, a preto sú na jeho riešenie potrebné dane z bohatstva.
Podľa FT je rast dopytu po luxusnom tovare neúprosný:
Druhá vec sa týka mojich včerajších komentárov v relácii Nickyho Campbella v Radio Five Live a v spravodajskom kanáli televízie BBC. V mojich komentároch som uviedol, že sa všetci musíme zmieriť s tým, že sme teraz chudobnejší:
Hovoria nám, že to musíme akceptovať – no ja to neakceptujem, ani to, že vláda musí pokračovať v politike pokračovania úsporných opatrení tým, že hovorí, že nesmie vyrovnávať účty. Tieto veci nie sú pravdivé.
Jediná vec, ktorú nechcú zvyšovať, sú mzdy – a to hovorím na rovinu.
Je to sprisahanie a prebieha tu sprisahanie – a to sprisahanie je namierené proti pracujúcim ľuďom v prospech bohatých a v tejto krajine práve prebieha triedny boj.
Túto triednu vojnu vedú bohatí proti pracujúcim ľuďom a musíme uznať, že to nie je potrebné.
Mohli by sme znížiť dane pre tých, ktorí pracujú, mohli by sme zvýšiť dane z bohatstva, aby sme ho prerozdelili, pretože to je nevyhnutné, mohli by sme znížiť úrokové sadzby a mohli by sme viac míňať, a to je úplne možné.
Samozrejme, nie som prvý, kto hovorí o triednom boji, ktorý vedú bohatí. Urobil to aj Warren Buffet. Pred ním to urobili iní. Je to opakujúca sa téma v dejinách. Ale treba to povedať znova, pretože presne to sa deje teraz.
Čo to má spoločné s LVMH? To sa dá ľahko vysvetliť. Tí, ktorí sú vo vojne, potrebujú uniformu. Špičková móda a spotreba poskytuje túto uniformu privilégií, ktorú sú tí, ktorí sa zapájajú do tejto triednej vojny, odhodlaní udržať.
Nórsky ekonóm Thorstein Veblen pred viac ako storočím vymyslel termín “nápadná spotreba”, aby vysvetlil takéto správanie. Urobil to správne. Samozrejme, predávané výrobky nemajú takú hodnotu, aká sa za ne platí. Preto je LVMH taká zisková. Dôležitá je uniforma, ktorá sa kupuje, a signalizácia, ktorú poskytuje, na ktorej strane stojíte.
A proti komu stoja tí, ktorí sú oddaní luxusu? Všetkým, ktorí sa živia prácou, a najmä tým, ktorí pracujú pre štát.
To, že tí istí pracujúci ľudia sú zhodou okolností základom bohatstva bohatých, im asi nikdy nenapadlo. Nepochybne si myslia, že sa “sami vytvorili”. Ale nie sú. A práve pre dobro celej spoločnosti, vrátane bohatých, musí bohatstvo prehrať triedny boj, ktorý vedú tí, ktorí majú bohatstvo.