Bratislava 13. januára 2020 (SITA/HSP/Foto:TASR-Erika Ďurčová)
Požiadavka štrajkujúcej Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) na zníženie dane z motorových vozidiel je oprávnená. Ako pre agentúru SITA uviedol generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a. s., (VÚD) Ľubomír Palčák, táto daň je na Slovensku jedna z najvyšších v Európskej únii
Za otázne označil požadovaný rozsah jej zníženia o 50 %, ako aj ochotu štátu na to pristúpiť. “Čo sa týka zníženia sadzieb dane z motorových vozidiel o 50 %, považujem to za legitímnu požiadavku štrajkujúcich. Daňové zaťaženie z pohľadu cestnej dane je jedno z najvyšších v rámci EÚ a o tom sa už dlhšie rozpráva. Je to normálna požiadavka, o ktorej je štát povinný rokovať. Tomu sa nedá nič vyčítať,” povedal Palčák. To, že táto daň by mala klesnúť až o 50 %, je podľa neho trochu veľa. “Neviem, či štát pristúpi, alebo môže vôbec pristúpiť k takému veľkému zníženiu daňového zaťaženia, ale určite je priestor na rokovanie,” poznamenal šéf VÚD.
Požiadavku UNAS na pokles dane z motorových vozidiel, ako aj samotný štrajk podporilo Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia, ktoré medzitým vstúpilo do štrajkovej pohotovosti. Minister financií Ladislav Kamenický (Smer-SD) označil návrh na zníženie uvedenej dane na polovicu za nereálny a autodopravcom ponúkol jej pokles pre kamiónovú dopravu v priemere o 12,5 percenta. To je však podmienené súhlasom koalície a schválením zmeny v príslušnom zákone v Národnej rade SR.
Druhú požiadavku protestujúcich autodopravcov na pozastavenie výberu mýta do výberu nového prevádzkovateľa považuje dopravný expert za absolútne nereálnu. Tvrdí, že by to bola zlá cesta. V takom prípade by podľa neho mýto neplatili nielen domáci, ale ani zahraniční cestní dopravcovia, ktorí majú na príjmoch z mýta zhruba polovičný podiel. “Treba si uvedomiť, že nikto zatiaľ nekonštatoval, že zmluva na prevádzku mýta je protiprávna. Samozrejme, k nedostatkom, ktoré boli konštatované, musí zaujať niekto stanovisko, kto podpisoval zmluvu a tá je vlastne platná,” povedal Palčák. “Približne 50 percent z výnosov mýtneho systému máme od zahraničných dopravcov. Ak by sme vypli systém, tak dosiahneme to, že mýto nebudú platiť domáci podnikatelia, ale ani zahraniční dopravcovia,” upozornil. Bolo by podľa neho veľmi nespravodlivé, keby zahraničné kamióny, ktoré tu ničia cesty a poškodzujú životné prostredie, neplatili. Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) už skôr povedal, že pozastavenie výberu mýta nepripadá do úvahy, lebo by padol mýtny systém.
Riaditeľ VÚD sa obáva, že po zastavení výberu mýta by cez Slovensko začali jazdiť aj tie zahraničné kamióny, ktoré ho v súčasnosti obchádzajú. Odporuje to podľa neho aj filozofii Európskej únie, keďže mýto nie je len nástroj na výber financií na výstavbu a údržbu diaľnic a ciest, ale aj regulátor, ktorý znevýhodňuje cestnú dopravu v prospech ekologickejšej železničnej dopravy. “Politika EÚ je taká, že do roku 2030 by sme mali dostať na železnicu, teda na ekologicky menej zaťažujúcu dopravu až 30 % nákladnej dopravy a do roku 2050 by to malo byť až 50 %. Je to veľmi náročná úloha a práve mýto je regulačný nástroj, ktorý ekonomicky zaťažuje viac cestnú dopravu, ktorej podiel by sme v budúcich rokoch mali znížiť,” podotkol Palčák.
Výber nového prevádzkovateľa mýtneho systému je podľa odborníka veľmi náročný a dlhý proces, čo potvrdili aj skúsenosti zo susedného Česka, kde to trvalo niekoľko rokov, padali politické hlavy a ešte trvajú súdne konania. “Všade, kde mýtny tender prebieha, nesie so sebou veľa problémov a je to beh na dlhú trať. Nemôžeme očakávať, že za mesiac vyhlásime tender a za pár mesiacov budeme mať nového prevádzkovateľa. Súčasná zmluva s prevádzkovateľom mýtneho systému je platná do konca roku 2022,” uviedol Palčák. Myslí si, že túto tému politici pred voľbami dosť zneužívajú, čo nie je dobré. “Chápem štrajkujúcich dopravcov, keď ich vyzývajú, aby rokovali, čo je lepšia cesta. Ak dajú svoje veľké kamióny na cesty, zablokujú cesty, vtedy je o tom viacej počuť. Rozumiem tomu, ale treba nájsť primeranú mieru,” myslí si Palčák. Autodopravcovia podľa neho pre zachádzanie do krajností napokon nemusia dosiahnuť ani to, čo by mohli, keby si zvoli správnu mieru svojho protestu.