Pilot Peter Švec o reakcii cestujúcich na prítomnosť bojových lietadiel: Je to pre nich vzrušenie a akési odpútanie od nudy, stres nasleduje až na určenom letisku

Pilot Peter Švec o reakcii cestujúcich na prítomnosť bojových lietadiel: Je to pre nich vzrušenie a akési odpútanie od nudy, stres nasleduje až na určenom letisku

Košice 26. júna 2019 (HSP/Foto: MO SR)

 

V nedeľu vo večerných hodinách Košičanov prestrašil hrozivý zvuk dvoch akoby výbuchov tesne po sebe v čase okolo 21:30. Následne húfne volali hasičov a na policajnú stanicu, zareagovať musel aj rezort obrany. Ako však následne hovorkyňa Ministerstva obrany SR Danka Capáková upresnila, príčinou boli dve stíhacie lietadlá MiG-29 zaradené do integrovaného systému protivzdušnej obrany Severoatlantickej aliancie NATINAMDS, ktoré vo večerných hodinách vzlietli z Leteckej základne Sliač z dôvodu straty spojenia s civilným lietadlom. Išlo o talianske dopravné lietadlo Airbus 320, ktoré letelo na trase Miláno – Charkov. Čo mohlo byť stratou spojenia? A ako na bojové lietadlá reagujú cestujúci? Na tieto a ďalšie otázky odpovedal skúsený pilot, kapitán aerolínií a bezpečnostný analytik Peter Švec

Snímka zaznamenáva sonický tresk pri prelete stíhačky

Talianske dopravné lietadlo Airbus 320, ktoré letelo z Milána do Charkova na Ukrajine stratilo nad naším územím spojenie. Čo podľa vás bolo príčinou?

Reklama

Predpokladám, že pravdepodobnou príčinou mohlo byť nedodržanie predpísaných postupov na zabránenie straty spojenia. Možností je viac, ale skutočná príčina sa bude vyšetrovať.

Každá kvalitná spoločnosť vyžaduje po takej udalosti zachovanie záznamu z hlasového záznamníka v kokpite. Táto udalosť podlieha povinnému hláseniu aj povinnému vyšetrovaniu.

Reklama

Technická porucha je málo pravdepodobná, lebo by síce pokračovali po trase v predpísanej hladine a trase, ale pre orgány riadenia letovej prevádzky by sami seba zvýraznili predpísaným kódom tzv. sekundárneho odpovedača pre stratu spojenia. Toto zariadenie má iné napájanie a je úplne nezávislé od palubných rádiostaníc. Je to iný systém. Keby to urobili, tak sú považovaní za let so spojením a stíhačov by na nich nevysielali.

 

Čo vy ako pilot musíte urobiť, aby nedošlo k strate spojenia?

Posádka je povinná robiť celý súbor opatrení a kontrol, je to nepretržitý proces. Oni podľa všetkého povinné veci nerobili, dokonca naopak. Napríklad si výrazne stíšili hlasitosť hlavnej rádiostanice, zároveň nemali na záložnej rádiostanici nastavenú núdzovú frekvenciu, alebo ju nepočúvali. Nemali v navigačnom zázname (akýsi denník priebehu letu) zapísaný čas vzlietnutia do novej oblasti riadenia letov, v počítači nemali zvýraznený hraničný bod.

 

Reklama

K talianskemu lietadlu boli vyslané stíhačky Mig-29. Zažili ste vy osobne ako pilot, že k vášmu letu boli vyslané bojové lietadlá niektorého štátu? Čo bolo príčinou?

Našťastie takúto pre pilota veľmi nepríjemnú situáciu som nikdy nezažil a dúfam, že ani nikdy nezažijem. Ak sa také niečo stane, už samotná situácia znamená obrovský stres pre posádku dopravného lietadla. Nejde len o vedomie, že po dosadnutí budú predmetom vyšetrovania, ale aj o uvedomenie si zanedbania postupov a všetkých faktorov, ktoré ich do tejto situácie doviedli.

Ak mali technickú poruchu a nenastavili číselný kód, to je tiež porušenie predpisov. Mohli vysielať naslepo, mohli mať poruchu príjmu a nevedeli o nej. Prúdové dopravné lietadlo preletí za minútu medzi 12 až 18 km vzdialenosť. Ak riadiaci lietania nemali istotu, konali rýchlo a možno sa ukáže, že pomoc bola potrebná. Aj keď ten prípad by mal pre nich miernejšie dôsledky. Vyšetrovaním sa všetko preverí.

Na snímke Peter Švec

Ako piloti stíhačky naznačia dopravným pilotom určitý problém?

To závisí od viacerých faktorov, napríklad od toho, či je denné svetlo, alebo tma. Existuje presný postup s pokynmi, čo má robiť stíhač a ako má reagovať posádka dopravného lietadla. Pokyny sa dávajú kývaním krídiel, alebo svetlami. Na to je presná tabuľka uvedená v jednom z najzákladnejších predpisov na lietanie.

Reklama

Už keď piloti dopravného lietadla zaregistrujú stíhacie lietadlo v blízkosti, prvý úkon bude nastavenie núdzovej frekvencie. Ak mali odposluch stíšený, tak si zvýšia hlasitosť. Po nadviazaní spojenia im bude vydaná cez túto núdzovú frekvenciu nová frekvencia, s ktorou sa majú spojiť. Pôvodná už môže byť mimo dosahu,čo je maximálne 450 kilometrov. Niekedy to preletím za 25 minút. Väčšinou sa potom stíhači na pokyn civilného riadiaceho lietania a po koordinácii s vojenským oblastným koordinátorom odvelia. No a civilný let bude pokračovať do destinácie.

Po dosadnutí napíšu hlásenie a zachovajú hlasový záznam o činnosti v kokpite. Verte tomu, že od toho momentu poletia presne podľa predpisov. Najhorší prípad by nastal vtedy, ak ignorujú pokyny a vtedy ich bojové lietadlo môže donútiť pristáť na určenom a vhodnom letisku pre typ. To by bolo najkrajnejšie riešenie.

 

S akými reakciami cestujúcich sa posádka stretáva ak sa pri ich lietadle vyskytnú bojové lietadlá?

Pre časť cestujúcich je to v podstate vzrušenie a akési odpútanie od nudy. Bežný cestujúci si neuvedomuje závažnosť situácie. Ale v prípade krajného riešenia a vynútenom dosadnutí na určenom letisku nasleduje stres až zlosť. Reakcie časti cestujúcich sú veľmi negatívne.

Predpokladám, že kapitán by ich napriek pre neho nepríjemnej situácii pokojne informoval. Ak by išlo o niečo vážnejšie, tak by reakcie záviseli od konkrétnej situácie.

 

Aký najextrémnejší stret ste zažili alebo ste o ňom počuli z rozprávania iných pilotov medzi dopravným lietadlom a bojovými lietadlami?

Osobne som nikdy nezažil ani len zblíženie s bojovým lietadlom. Ale mal som jeden prípad veľmi nebezpečného zblíženia s vojenským dopravným lietadlom, keď kolega so študentom omylom vstúpil do mne vyčleneného priestoru. To sme sa všetci po druhý raz narodili.

A tiež dva prípady zblíženia s civilnými lietadlami. Raz s vrtuľníkom a raz s obchodným prúdovým lietadlom. Vtedy zareagoval protizrážkový systém a konal som podľa neho. V takom prípade musím ignorovať aj pokyny riadiaceho zo zeme. Prístroj má prednosť. Ale je to naozaj čosi, či nikto nechce zažiť.

Reklama

Keďže pôsobím vo firme so stovkami lietadiel a s tisíckami letov za deň, tak občas sa dozvieme o prípade kolegov, ktorí to zažili. Výsledky vyšetrovania sú vždy anonymné, bez mien. Ide o poučenie, nie o hanobenie. Je to veľmi zriedkavý prípad.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

06:45

Čína usporiada rokovania medzi militantným hnutím Hamas a sekulárnym Fatahom zamerané na palestínsku jednotu. V piatok to oznámil nemenovaný diplomat v Pekingu aj predstavitelia hnutia.

06:36

Pri útoku dronom, ktorý v piatok zasiahol plynové pole v severoirackom autonómnom regióne Kurdistan, zahynuli štyria pracovníci z Jemenu.

06:30

Španielsko dodá Ukrajine rakety Patriot. Na videokonferencii medzinárodnej Kontaktnej skupiny pre podporu Ukrajiny to v piatok oznámila španielska ministerka obrany Margarita Roblesová.

Včera 20:08

Francúzsko a Nemecko v piatok potvrdili plány na spoločný vývoj bojového tanku novej generácie. Ministri obrany Francúzska a Nemecka – Sébastien Lecornu a Boris Pistorius – počas slávnostnej ceremónie v Paríži podpísali memorandum o porozumení, ktoré spečatilo rozdelenie výroby pokročilého bojového tanku s označením Main Ground Combat System (MGCS) v pomere 50:50.

Včera 20:05

Americký prezident Joe Biden v piatok povedal, že je ochotný neskôr na jeseň debatovať so svojím pravdepodobným republikánskym oponentom Donaldom Trumpom. Ide o jeho doteraz najrozhodnejšie vyjadrenie na túto tému.

Včera 19:57

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan v piatok vyhlásil, že od nového generálneho tajomníka Severoatlantickej aliancie (NATO) očakáva, že uprednostní riešenie obáv Turecka súvisiacich s terorizmom.

Včera 19:43

Včera 19:41

Americký minister obrany Lloyd Austin v piatok oznámil nový balík pomoci pre Ukrajinu vo výške šesť miliárd dolárov (5,6 miliardy eur).

Včera 19:37

Čína vyzýva na začatie medzinárodného vyšetrovania teroristického útoku na plynovod Nord Stream pod záštitou OSN.

Na zasadnutí Bezpečnostnej rady OSN to oznámil predstaviteľ krajiny pri OSN.

Včera 19:10

Podpora členstva v Európskej únii v Poľsku klesla na najnižšiu úroveň za vyše desaťročie. V piatok to ukázali výsledky prieskumu verejnej mienky. EÚ sa pritom pripravuje na voľby do Európskeho parlamentu.

Včera 18:53

V nefungujúcom hoteli v juhobrazílskom meste Porto Alegre vypukol v piatok požiar. Zahynulo najmenej desať ľudí a ďalší sú zranení, informovali úrady.

Včera 18:40

Ceny ropy sa v piatok popoludní mierne zvýšili. A aj za celý týždeň smerujú k zisku po dvoch týždňoch strát. Podporili ich vyhlásenia ministerky financií USA Janet Yellenovej, že tempo rastu americkej ekonomiky v 1. štvrťroku by mohlo byť revidované smerom nahor, a že inflácia sa zmierni. Obavy z ponuky podporili tiež ceny komodity, keďže napätie na Blízkom východe pokračuje.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke meotar a ďalšie učebné pomôcky v Múzeu školstva a pedagogiky, ktoré otvorili po niekoľkých rokoch od rekonštrukcie nových priestorov, sťahovania a budovania múzejného zázemia v bratislavskej mestskej časti Devínska Nová Ves

Autor: TASR - Dano Veselský

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Dušan Hirjak

Marek Brna

Erik Majercak

Ivan Štubňa

Gustáv Murín

Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali