Ako vyplýva z výsledkov štúdie spoločnosti KPMG International Toll Benchmark Study 2019, na straty operátorov majú výrazný vplyv aj nedostatočné právne nariadenia súvisiace s výberom mýta a celkovo vysoké náklady na samotný výber mýtneho. Informovala o tom v stredu poradenská spoločnosť KPMG na Slovensku v tlačovej správe.
Podľa autorov štúdie čakajú v blízkej budúcnosti operátorov výberu mýta náročné úlohy – príprava na autonómne vozidlá, autonómny výber mýta či využívanie zhromaždených údajov na transformáciu zákazníckej skúsenosti. Trendom je odstraňovanie hotovosti zo systému výberu mýta. Lídri na trhu používajú tzv. Open Road Tolling, teda výber mýta bez toho, aby vozidlo muselo zastaviť alebo spomaliť na spoplatnenej ceste (opakom sú známe mýtnice v niektorých krajinách EÚ), a tzv. Electronic Toll Collection, čiže elektronický výber mýta. To v praxi znamená, že mýto sa platí elektronicky buď predplateným paušálom alebo podľa počtu odjazdených kilometrov sa fakturuje príslušná suma. Oba spôsoby platby sú zavedené aj na Slovensku, kde je elektronický výber mýta pre automobily nad 3,5 tony v prevádzke od začiatku roka 2010.
Prevádzkovatelia mýtnych služieb majú zároveň prístup k cenným zdrojom údajov. Tieto údaje by podľa autorov štúdie KPMG mali používať na plánovanie toku dopravy, dopytu po mýtnom, potrebné investície i na podporu partnerov ekosystému mobility. “Ak by sa spoločnosti , ktoré v tomto odvetví vykazujú podpriemerné výsledky, zlepšili na úroveň lídrov, dalo by sa podľa našich prepočtov ušetriť viac ako 90 mil. USD. To je množstvo peňazí, ktoré by mohli byť použité napríklad na zlepšenie kvality ciest,” uviedol globálny riaditeľ odvetvia infraštruktúry v KPMG International Stephen Beatty.
Medzi lídrov v tomto sektore patria najmä spoločnosti v súkromnom vlastníctve. Ich cieľom je šetriť a znižovať náklady. Investujú do nových technológií, pričom prioritou je komfort zákazníkov, teda užívateľov diaľnic a rýchlostných ciest. Napriek výrazným investíciám dosahujú lídri v odvetví v priemere o 5 % vyššiu maržu ako ostatní operátori. Tí vykazujú celkové náklady na výber mýtneho viac ako dvojnásobne v porovnaní s lídrami. Tieto náklady podľa KPMG boli často zapríčinené manuálnymi metódami výberu, keďže mnohé firmy sa spoliehajú na starú technológiu. Iba 25 % skúmaných firiem používa systémy, ktoré majú rok alebo menej ako rok. Naopak, 39 % firiem využíva technológie staré päť a viac rokov.
Štúdiu Toll Benchmark Study 2019 zrealizovala spoločnosť KPMG International a jej členské firmy v roku 2018 na základe údajov od 65 verejných a súkromných mýtnych operátorov po celom svete. Respondenti zastupovali organizácie v pätnástich krajinách, Slovensko nebolo súčasťou tejto štúdie. Všetky údaje o nákladoch boli založené na najnovších finančných výsledkoch jednotlivých prevádzkovateľov mýta. Zahraničné meny boli prepočítané na americké doláre pomocou výmenného kurzu platného ku koncu septembra 2018.