Nitra 21. novembra (TASR) – Učiteľ v 21. storočí musí celkom zmeniť spôsob svojej práce. Vzdelávanie už nemôže byť založené iba na odovzdávaní informácií, ale na aktivizovaní žiakov. Tí by sa mali učiť problémy analyzovať, argumentovať a takto sa zapájať do vyučovania. To je niekoľko záverov, ktoré vzišli z odbornej konferencie na tému Digitalizácia vo vyučovaní a aktuálne vzdelávacie potreby súčasnej mladej generácie.
Okrem organizátora konferencie, ktorým je Nitriansky samosprávny kraj (NSK), si v Nitre svoje skúsenosti vymieňali pedagógovia zo Slovenska, Česka, Anglicka i Francúzska. „Moderné vyučovanie nie je len o využívaní moderných elektronických pomôcok. Učebné materiály musia byť prispôsobené dnešnej generácii študentov. Nemali by byť úplné, teda také, že žiakom neumožnia objavovanie, analyzovanie a hľadanie odpovedí,“ skonštatoval Štefan Švarc zo Spojenej strednej školy v Nových Zámkoch.
Súhlasí s ním aj riaditeľ strednej odbornej školy v Prahe Milan Vorel, podľa ktorého sa musia žiaci aktívne podieľať na získavaní svojich vedomostí. „Na učiteľov to kladie veľké nároky. Využívať e-learning nie je jednoduché. Tu nestačí ovládať počítač na bežnej užívateľskej úrovni, ale plnohodnotne začleniť do vyučovania všetky možnosti, ktoré digitálne technológie umožňujú. Preto je niekedy aj dosť ťažké motivovať nielen žiakov, ale aj samotných učiteľov. Hlavne staršia generácia sa radí do kategórie takzvaných „digitálnych emigrantov“, ktorých nie je jednoduché presvedčiť, aby e-learning začali vo svojej práci využívať,“ pripomenul Vorel.
Podľa vedúcej Odboru školstva, mládeže, športu a kultúry Úradu NSK Ľubice Libovej je zatraktívnenie vzdelávania mimoriadne dôležité pri snahe pritiahnuť žiakov na stredné odborné školy. „Digitalizácia nám toto ponúka. Musíme byť tvárou v tvár, učiteľ a žiak, a podporiť to, čo naši žiaci vedia. Nemôžeme sa nad nich vyvyšovať, keď sme v znalostiach niekde inde ako oni, keď často vedia o informačných technológiách oveľa viac. My chceme, aby bolo toto učenie na našich školách zaujímavé, aby tie technológie, ktoré sú teraz v 21. storočí, boli využívané a naši učitelia ich ovládali,“ povedala. NSK sa snaží školám pri digitalizácii pomáhať metodicky aj finančne. V budúcnosti by mali byť všetky školy v zriaďovateľskej pôsobnosti NSK vybavené modernými technológiami a interaktívnymi tabuľami. „Chceme dospieť k tomu, aby na našich školách boli interaktívne tabule, ale neslúžili len na to, že sú proste tam, ale aby mali svoje opodstatnenie, aby na nich vedeli robiť učitelia a žiaci, aby bolo vyučovanie zážitkové,“ dodal Libová.
Upozornenie: TASR vydá k správe zvukový záznam
van ed