Nitra 16.mája (TASR) – Výber krátkych filmov Enrika Bistiku, ktoré spája prieskum, variovanie a problémové transformovanie spoločnej témy domova, ponúka Bunker Nitrianskej galérie. Filmová tvorba absolventa Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave sa žánrovo pohybuje od filmových esejí cez grotesku, mystifikujúci dokument a paródiu až po hudobný videoklip. „Základným konštrukčným prvkom je prepracovaná obrazová a zvuková koláž príležitostne využívajúca rýchle striedanie krátkych záberov. Postavená je na výraznom vzájomnom vzťahu obrazovej a zvukovej zložky, ktorý často prerastie do priameho kontrastu,“ zhodnotil kurátor výstavy Noro Lacko. Výstava potrvá do 30. júna tohto roka.
Súbor Krátke filmy je rozdelený na štyri časti. Prvú tvorí dvojica filmových esejí Vzťah (2009) a Warten auf Gott (Čakanie na boha, 2010), ktoré vznikali v kontakte s Bistikovým domácim a rodinným prostredím. Enrik Bistika pochádza z východoslovenského mestečka Medzev, ktorého časť obyvateľov aj v súčasnosti tvorí národnostná menšina Mantákov – Karpatských Nemcov. Do tejto komunity patrí aj rodina Bistiku, ktorého práca je situovaná do prostredia medzevskej a mantáckej komunity. Užší pôdorys potom tvorí priamo Bistikova rodina. Krátky film Vzťah prostredníctvom kombinácie prvkov etnografického dokumentu a rodinného portrétu tematizuje medzevské a rodinné relácie Bistiku. Warten auf Gott presúva ťažisko medzevského cyklu z pozície dokumentu a rodinného portrétu do podoby hranej filmovej reflexie, ktorej problémom sa stáva vyrovnávanie sa s tiesnivým vedomím ľudskej konečnosti.
Druhú časť prezentácie krátkych filmov tvorí filmová groteska Weed (2012) a jej voľné pokračovanie v podobe paródie na reklamu s názvom Strong Weed (2012). Tretiu časť prezentácie tvoria práce Diogenes (2009) a Turista (2012). Obe spája problém opustenia domova, ale aj predĺženia teritória domova formou prechodného pobytu a neudomácnenia sa v novom prostredí. Diogenes vznikol ako reakcia na osobnú životnú situáciu študenta, ktorý hľadá v cudzom meste dočasné ubytovanie. Film kombinuje žáner grotesky a záznam akcie vo verejnom priestore. Téma verejného priestoru a dočasného opustenia domova v podobe bezpečnej neútulnosti, ale aj vylúčenia, prehliadania a ľahostajnosti veľkomestského prostredia je prítomná aj v Turistovi.
Poslednú časť prezentácie Krátkych filmov Enrika Bistiku tvoria autorské hudobné videoklipy OBDACH a Nezvaný hosť . Téma domova je tu transformovaná do podoby reálneho traumatického problému bezdomovstva. Hudobné video OBDACH vzniklo ako prvý výstup vo väzbe na Bistikovu aktívnu účasť v projekte sociálnej práce v prostredí bratislavských bezdomovcov a pracuje aj s filmovým materiálom, ktorý bol počas tohto projektu nasnímaný. Hrané hudobné video Nezvaný hosť vzniklo ako posttraumatická reakcia na skúsenosť s týmto prostredím.