NDS vlani začiatkom decembra opätovne vyhodnotila ponuky ôsmich uchádzačov v tendri na výstavbu oravského úseku R3 Tvrdošín – Nižná. Za víťaza vybrala taliansko-slovenské združenie spoločností Todini Costruzioni Generali, S. p. A., Rím, Cesty SK, s. r. o., Košice a CEDIS, s. r. o., Bratislava, a to s najnižšou cenovou ponukou vo výške 59,4 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Predpokladaná cena výstavby úseku R3 bola takmer 75 mil. eur bez DPH, súťaž na zhotoviteľa sa začala ešte v auguste 2017. Výstavba úseku má trvať 822 dní, teda dva a štvrť roka, financovanie je zabezpečené zo štátneho rozpočtu.
“Verejné obstarávanie tohto úseku výrazne spomalili viaceré námietky uplatnené v jeho priebehu. NDS verí, že nedôjde k podaniu ďalších námietok a bude môcť podpísať zmluvu o dielo s víťazom súťaže ihneď po právoplatnosti rozhodnutia o prijatí ponuky tak, aby sa stavebné práce mohli začať na jar roku 2020,” uviedla nedávno Michalová. Úsek R3 z Tvrdošína do Nižnej, ktorý má odľahčiť dopravu v Tvrdošíne, povedie po ľavom brehu rieky Orava. Trasa úseku sa napája na existujúci obchvat Trstenej, končí pred obcou Nižná pripojením na súčasnú cestu I/59 prostredníctvom privádzača Nižná a okružnej križovatky Nižná, sever. “Tu dôjde k napojeniu na pripravovanú stavbu R3 Nižná nad Oravou – Dlhá nad Oravou,” priblížila Michalová.
V tendri na stavbu R2 Kriváň – Mýtna, ktorý trvá od júla 2018, NDS vyhodnotila ponuky štyroch uchádzačov, pričom rozhodoval najlepší pomer ceny a kvality. Vlani v júni prijala ponuku slovensko-českej skupiny dodávateľov na čele so spoločnosťou Doprastav, a. s., Bratislava, a to na základe druhej najnižšej ceny 232,15 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. V jej prospech rozhodli kvalitatívne kritériá a najvyšší počet bodov (94,33). Ďalšími členmi skupiny sú spoločnosti Strabag, s. r. o., Bratislava, Eurovia SK, a. s., Košice a Eurovia CS, a. s., Praha. Predpokladaná cena prác plánovaných na štyri roky bola 234,08 mil. eur bez DPH. Výstavba úseku R2 bude financovaná zo štátneho rozpočtu.
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) v závere minulého roka zamietol opakované námietky neúspešného uchádzača v tendri na výstavbu R2 Kriváň – Mýtna. Námietky taliansko-slovenského združenia spoločností INC, S. p. A., Cesty SK, s. r. o., a CEDIS, s. r. o., ktoré skončilo na poslednom štvrtom mieste, smerovali proti opätovnému vyhodnoteniu ponúk. Uchádzač, ktorý predložil ponuku vo výške 253,29 mil. eur bez DPH (65,06 bodu),.sa následne odvolal proti zamietavému rozhodnutiu o jeho námietkach na radu úradu. “Celý proces súťaže sa tak môže predĺžiť o tri až štyri mesiace. Predpokladaný termín podpisu zmluvy o dielo je marec 2020,” poznamenala pre agentúru SITA Michalová po tom, čo neúspešný uchádzač opäť podal námietky. Diaľničiari ich označili za obštrukčné.
Súťaž na výstavbu druhej časti R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany trvá od konca roka 2018. Predpokladaná cena prác plánovaných na tri roky dosahuje 138 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). “Pre túto stavbu aktuálne hľadáme zhotoviteľa, podpis zmluvy predpokladáme v prvom polroku 2020,” uviedla Michalová. Ponuky predložilo vlani v auguste sedem uchádzačov zložených zo štrnástich stavebných spoločností. Najnižšiu cenu navrhlo spomínané združenie firiem INC, Cesty SK a CEDIS, a to 123,6 mil. eur bez DPH. Ďalších šesť ponúk je v rozsahu od 132,6 mil. eur (Eurovia SK, a. s., Eurovia CZ, a.s.) do 151,65 mil. eur (Doprastav, a. s.). ÚVO v závere vlaňajška zastavil konanie o námietkach v tomto tendri, zdôvodnil to tým, že jeden z uchádzačov podal námietky proti podmienkam v súťažných podkladoch oneskorene, po určenej lehote.
Diaľničiari zároveň v novom roku 2020 začnú aj s prvou etapou budovania križovatky diaľnic D4 a D1. Podpísali už zmluvu so zhotoviteľom stavebných prác mostného objektu, ktorý povedie existujúcu diaľnicu D1 ponad budovaný nultý bratislavský obchvat D4. Ide o prvú etapu budovania križovatky D4/D1, ktorá umožní koncesionárovi plynule pokračovať vo výstavbe bratislavského obchvatu. Víťazom súťaže, ktorú diaľničná spoločnosť vypísala v marci 2019, sa stala spoločnosť Doprastav. Tá stavbu vybuduje za takmer 5,7 mil. eur, s výstavbou začne v januári 2020. Nasledovať budú verejné obstarávania na časti križovatky D4/D1, respektíve na samotné rozšírenie diaľnice D1 v úseku Bratislava – Triblavina. Diaľnica D1 sa počas rozširovania na plnohodnotné štyri pruhy bude zdvíhať, doprava počas výstavby bude vedená po vetvách križovatky D4/D1, ktorú stavia koncesionár. NDS zaistí rozšírenie D1 tak, aby umožnila napojenie D1 na D4. Rozšírenie diaľnice D1 je rozdelené na tri etapy s predpokladom ukončenia v roku 2023.