Rusko 23. februára 2018 (HSP/Foto:inrussia.com)
Komunita ruských umelcov spôsobila kontroverziu spálením modelu katolíckeho kostola na ortodoxnom kresťanskom festivale. Upozorňuje BBC.
Pálenie figurín je tradičnou súčasťou festivalu Maslenitsa – “týždňa masla” – šesťdňového festivalu, ktorý sa konal minulý týždeň pred ortodoxným pôstom.
Umelecký park Nikola-Lenivets venovaný modernému umeniu a architektúre v blízkosti Kaluga na západe Ruska organizuje tento festival každý rok v inej podobe.
Mnohí však neboli nadšení tohtoročným programom, ktorý zahŕňal spálenie 30 m vysokej drevenej štruktúry pripomínajúcej západoeurópsku stredovekú katedrálu.
V početne zdieľanom príspevku na Instagrame sa známy televízny moderátor a komik Maxim Galkin spýtal, ako by mohlo byť ospravedlnené vypálenie niečoho kresťanského počas oslavy pravoslávnych sviatkov, obzvlášť keď ruský zákon zakazuje akcie považované za “urážajúce veriacich”. Rusko má malú komunitu katolíkov, ktorá nepresahuje 0,5% obyvateľstva.
“Predstavte si ten hurhaj na našich televíznych kanáloch, ak by niekto spálil objekt vyzerajúci ako pravoslávny kostol niekde v blízkosti Berlína alebo Paríža,” dodal.
Umelec Nikolai Polisky poprel, že by spáleným predmetom bol kostol. Poukázal na to, že gotická architektúra sa používa na sekulárne i cirkevné účely a že to bola “jednoducho vatra postavená v podobe gotickej budovy”.
Prominentný liberálny bloger Andrej Malgin nebol presvedčený, že pálenie “gotického – a teda katolíckeho kostola” nie je prijateľné v krajine, kde prevláda kresťanská, i keď ortodoxná cirkev.
“Nie je to samotný umelecký objekt, ktorý má hodnotu, ale jeho interpretácia,” vysvetľuje. Umelecký projekt kritizovala aj samotná ruská pravoslávna cirkev. Vakhtang Kipshidze, hovorca moskovského patriarchu Kirilla, povedal agentúre Ria Novosti, že symboly kresťanstva, “či už patria k západnej alebo východnej vetve, by mali byť rešpektované a posvätné”.
Dmitrij Vrubel, ruský umelec v Berlíne vniesol do prípadu politický rozmer, keď obvinil “anti-Putinistov”, že spojili svoje sily s propagandistami Kremľa v “symfónii nenávisti proti modernému umeniu založenému na šedosti, nevedomosti”.