Bratislava 5. júna (TASR) – Návrh územného plánu (ÚP) Bratislavského samosprávneho kraja bol k dispozícii na verejnú diskusiu. Reagovala aj mestská časť (MsČ) Vajnory. Požaduje napríklad vypustiť z neho časť, ktorá hovorí o rezervácii územia pre rozšírenie Letiska M. R. Štefánika o paralelnú letovú dráhu.
K rozvojovým projektom letiska má výhrady aj poslankyňa BSK Anna Zemanová, ktorá tvrdí, že paralelná vzletová dráha nie je súčasťou žiadneho schváleného strategického materiálu na úrovni vlády SR alebo Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. "Nesúhlasíme s tým, aby v záväznom regulatíve návrhu ÚP BSK bolo rezervované územie pre rozšírenie letiska o paralelnú vzletovú a pristávaciu dráhu s jestvujúcou vzletovou a pristávacou dráhou 13-31 a žiadame o vypustenie tohto regulatívu z návrhu územného plánu BSK," konštatovala Zemanová.
Podľa poslankyne hluková záťaž zóny Rača – Krasňany – Rendez – Vajnory je vysoká už v súčasnosti. "Zvýšenie tejto záťaže pri prevádzke na úrovni maxima prepravnej kapacity letiska bude vážnym zásahom do kvality života v uvedenej zóne, preto znásobenie záťaže paralelnou dráhou a intenzívnejšou nákladnou leteckou prepravou je úplne neprijateľné. Bez analýzy dosahov na zdravie obyvateľov a kvalitu životného prostredia je neprípustné takýto zámer včleniť medzi záväzné regulatívy nového územného plánu," zdôraznila Zemanová.
Letisko má záujem o zabezpečenie územnej rezervy na výstavbu paralelnej vzletovej a pristávacej dráhy s dráhou 13-31 a predĺženie existujúcej dráhy. Vzhľadom na okolitú zástavbu je nová paralelná dráha navrhovaná vo vzdialenosti 1500 m od súčasnej dráhy 13-31 tak, aby bolo možné aj pristávanie lietadiel zo smeru Malé Karpaty. Predĺžením dráhy 13-31 o 410 m smerom k Malému Dunaju sa dosiahne dĺžka dráhy 3600 m, čo umožní splnenie požiadavky na maximálny dolet veľkokapacitných lietadiel. Podľa prevádzkovateľa letiska je navrhované riešenie príspevkom k zlepšeniu životného prostredia.
"Rozvojové zámery letiska, ako strategický materiál, ani navrhovaná konkrétna činnosť, neprešli žiadnym posudzovaním vplyvov na životné prostredie. Konštatovanie, že realizácia tretej dráhy bude príspevkom k zlepšeniu životného prostredia, je zavádzajúca a nezainteresovanú odbornú i laickú verejnosť môže viesť k mylným záverom," dodala Zemanová. Pod hromadnú pripomienku proti územnej rezerve pre paralelnú dráhu sa už podpísalo vyše 500 občanov.
Mestská časť Vajnory má aj ďalšie výhrady k územnému plánu BSK. "Tiež žiadame zmenu trasovania nultého okruhu D4 okolo Bratislavy tak, aby zodpovedal pôvodnému stanovisku Ministerstva životného prostredia SR. Ďalej okrem iného požadujeme doplniť v záväznej časti nároky na základné školstvo, predškolské zariadenia a tiež doplniť regionálnu cyklotrasu Malokarpatsko – Šúrska magistrála. Navrhujeme podrobnejšie rozpracovanie vodohospodárskych opatrení s ohľadom na vysokú hladinu spodných vôd a privítali by sme bližšiu špecifikáciu ochrany pamiatkového fondu," uviedol starosta Vajnôr Ján Mrva.
Pripomienkovanie návrhu územného plánu regiónu už bolo ukončené. "V súčasnosti BSK, ako obstarávateľ územného plánu, vyhodnocuje pripomienky. S dotknutými orgánmi štátnej správy musí dosiahnuť pri prerokúvaní dohodu, respektíve doriešiť sporné veci, ako napríklad rozpor v prípade letiska na MDVRR SR. Pripomienky a stanoviská ostatných subjektov, ktoré neboli zohľadnené, musí BSK znovu prerokovať s tými, ktorí ich zaslali s vysvetlením dôvodov neakceptovania pripomienok," uviedla hovorkyňa BSK Iveta Tyšlerová.
V rámci prerokovania návrhu územného plánu BSK prišlo viac ako 800 pripomienok a podnetov. "Predpokladáme, že budú vyhodnotené v júni, následne bude materiál dopracovaný o akceptované pripomienky a potom bude kompletný materiál predložený rezortnému ministerstvu na preskúmanie a odsúhlasenie. Až potom možno predložiť návrh nového územného plánu regiónu na schválenie zastupiteľstvu BSK. Predpokladaný termín je tohtoročný september," dodala Tyšlerová.