Od začiatku nového roka pribudne na slovenských pumpách benzín E10. Ide o 95-oktánový benzín s vyšším podielom biozložky. Zatiaľ čo v súčasnosti môže obsahovosť najpoužívanejší benzín s označením E5 od 5 % do 7,4 % objemových bioetanolovej zložky, benzín s označením E10 bude mať podiel ekvivalentu bioetanolovej zložky nad 7,4 %. Motorový benzín E10 je možné používať v automobiloch, ktoré sú konštrukčne kompatibilné a prispôsobené na používanie motorového benzínu s maximálnym objemom bioetanolu do 10 %. „Autá vyrobené zhruba pred desiatimi rokmi a novšie by problém mať nemali, lebo už dlho tankujú v benzíne 5 % biozložky,“ podotkol Drahovský.
Ak by motoristi so staršími autami nemohli natankovať benzín E5 a vedeli by, že nový benzín pod označením E10 im auto poškodí, môžu siahnuť po 100-oktánovom benzíne. „Väčšina benzínových čerpacích staníc ponúka aj 100-oktanový benzín bez biozložiek, ale ten je citeľne drahší. Aj keď u väčšiny nových motorov je pri ňom nižšia spotreba na sto kilometrov, čo v určitých medziach kompenzuje jeho cenu,“ dodal Drahovský.
Nový benzín E10 by mal byť podľa dopravného analytika lacnejší ako benzín E5, keďže v minulosti sa zmenila spotrebná daň, ktorá sa neuplatňuje na biozložku. „Výrobcovia sa však už nechali počuť, že je technologicky náročnejší na výrobu a preto bude drahší. Čiže za celou zmenou môže byť aj aktivita cieleného zvýšenia ziskov výrobcov a distribútorov,“ konštatoval Drahovský.
Podľa Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu (SAPPO), je na každej spoločnosti ako prehodnotí svoju cenovú politiku. „Členské spoločnosti našej asociácie sa k plneniu legislatívy prihlásili, okrem členov SAPPO je tu však aj veľa ďalších subjektov, takže k celkovej cenovej politike sa vyjadriť nemôžem,“ uviedla pre agentúru SITA výkonná riaditeľka SAPPO Zuzana Oprchalová.
O zavedení nového benzínu s vyšším podielom biozložky rozhodli slovenskí poslanci parlamentu v polovici októbra tohto roku. Nová legislatíva je podľa poslancov v súlade so stratégiou EÚ o znižovaní uhlíkovej stopy v segmente dopravy, ku ktorej sa Slovensko hlási. Krajina musí splniť svoje záväzky v súlade s touto stratégiou inak jej hrozia sankcie. „Pokiaľ si predajcovia od januára nesplnia povinnosti, hrozia im zo zákona značné finančné sankcie,“ dodala Oprchalová.
Benzín E10 s vyšším podielom biozložky sa už niekoľko rokov predáva na čerpacích staniciach v Nemecku, vo Francúzsku či vo Fínsku. Od budúceho roka sa zavedie v Maďarsku a pripravuje sa aj jeho zavedenie v ďalších okolitých krajinách.