Londýn 24. decembra (Extra/HSP/Foto:TASR)
Odpor Britov bol tak veľký, že pravidlo fungovalo len jeden deň
Frivolné pravidlo prišlo v britských pobočkách Marks & Spencer ako blesk z čistého neba. Vedenie tradičnej britskej obchodnej značky vydalo pred Vianocami rozhodnutie, že moslimskí zamestnanci môžu v potravinovej sekcii odmietnuť obslúžiť zákazníka, ak sa chystá nakupovať bravčové alebo alkohol. Zákazníci boli pri pokladniach odmietaní a museli si počkať na nemoslimskou obsluhu, ktorá ich odbavila, alebo markovať nákup po častiach pri iných pokladniach. Stačil jeden jediný deň zavedeného pravidlá, aby verejnosť a britská tlač rozmazala poľutovaniahodnú promoslimskú politiku reťazca do nevídaného škandálu, uvádza české vydanie Extra.
Faceboooková stránka reťazca M & S je doslova zavalená vyhrážkami naštvaných Angličanov, ktorí vyzývajú k bojkotu značky, komentátori anglických novín zvádzajú stlpčekovú bitku k téme, vedenie reťazca sa zľaklo cunami odporu. Nátlak nahnevaných Britov bol tak obrovský, že jediným správnym krokom bolo odvolať svoje absurdné pravidlo. Na ostrovoch je 700 pobočiek M & S, ktorým, hlavne v tejto dobe, hrozia finančné straty z odlivu zákazníkov. Vedenie spoločnosti urazilo Britov a zašlo až príliš ďaleko.
Dnešné ráno bolo teda zrejme v znamení narýchlo zvolanej porady, lebo britské servery dopoludnia vydali ospravedlnenie a vyhlásenie vedenia reťazca: “Zákazník je pre nás vždy na prvom mieste, kdekoľvek, kde máme zamestnancov, ktorých presvedčenie im nedovoľuje operovať s určitými potravinami a nápojmi, sa snažíme ich umiestniť na vhodnejšie miesta, ako napríklad sekcie s odevmi.”
Podľa britských komentátorov ale prišlo sypanie popola na hlavu až príliš neskoro, ale hlavne k tejto situácii nemalo vraj nikdy dôjsť. Tým skôr, že M & S je, ako už bolo viackrát zdôraznené, výlučne britská značka, založená bieloruským židovským prisťahovalcom, sirom Michaelom Marksom, ktorý na podnikanie pribral Brita Thomasa Spencera a od roku 1884 budujú maloobchodný reťazec zameriavajúce sa na anglickú módu a lahôdkárske tovary. Úspešná značka samozrejme expanduje aj mimo Britániu, v Česku patrí reťazec so svojimi asi 23 pobočkami medzi veľmi obľúbené obchody, a to práve aj vďaka svojej potravinovej sekcii.
Promoslimské rozhodnutie reťazca vyvolalo nevôľu aj u našich susedov, českí zákazníci sa obracajú na facebookovú stránku s otázkami, či podobné pravidlo by platilo aj u nás, ak by v obchode pracovali moslimskí zamestnanci. Poznámka to nie je od veci, rozhodnutie britského vedenia síce platí, respektíve dva dni platilo len pre Anglicko, ale jedná sa o internú politiku jednej značky, ktorá by mohla byť záväzná pre všetky pobočky. Český Marks & Spencer sa svojim zákazníkom snaží situáciu vysvetliť a ubezpečiť ich, že v našej krajine žiadne obmedzenia nenastane.
Či už si vedenie spoločnosti neuváženým krokom zavarilo akokoľvek, sympatické je, že u nás sa reťazec snaží so svojimi zákazníkmi priamo komunikovať. Zatiaľčo britský oficiálny Facebook Marks & Spencer stále mlčí …