Bratislava 29. januára 2024 (HSP/Politico / Foto: Pixabay)
Politico informuje, že útoky húsíov na lodnú dopravu narúšajú prepravu rýchlo sa kaziacich potravín. Najviac sú postihnutí vývozcovia v južnej Európe
Keď minulý rok začali húsíjské strely padať na kontajnerové lode v Červenom mori, európski predstavitelia sa obávali, že to bude mať negatívny vplyv na dodávky energií. Po troch mesiacoch sú pod paľbou potraviny. Vývozcovia a prepravcovia varujú pred rastúcimi škodami v obchode s ovocím a zeleninou.
Lodné spoločnosti zastavili prepravu cez prieliv Bab el-Mandeb a zmenili trasu okolo Mysu Dobrej nádeje, čím sa doprava do Európy a z Európy oneskorila až o tri týždne.
Okrem päťnásobného nárastu nákladov na kontajnery to tiež znamená, že čerstvé produkty cestu nevydržia a počas prepravy zhnijú.
„Existuje značné riziko,“ povedal Marco Forgione, generálny riaditeľ Inštitútu pre export a medzinárodný obchod. Okrem ovocia a zeleniny uviedol celý rad kategórií výrobkov.
„Od mäsa a obilnín až po čaj a kávu. Ak bude narušenie trasy pokračovať, zasiahne to širšie potravinové hospodárstvo,“ tvrdí. Ďalším slabým článkom je spracovanie – narušené dodávky palmového oleja spomaľujú prípravu potravín vyššej hodnoty.
Zasiahnutá je najmä južná Európa
Vývozcovia sú postihnutí najmä v krajinách južnej Európy, ako sú Taliansko, Grécko a Cyprus. Keďže ich náklad musí teraz opustiť Stredozemné more na západe a prejsť dlhú cestu na Blízky východ a do Ázie, mnohí z nich majú problém dostať rýchlo sa kaziace produkty na zahraničné trhy včas. To ohrozuje tovar v hodnote miliárd eur.
„Predĺženie časov môže spôsobiť problémy pri uchovávaní čerstvých produktov s rizikom straty dôležitých segmentov trhu,“ varovala najväčšia talianska poľnohospodárska lobby Coldiretti.
„V mnohých prípadoch trvanlivosť čerstvých výrobkov neumožňuje predĺžiť cestu o 15 až 20 dní,“ povedal pre agentúru Ansa Cristian Maretti, prezident Legacoop Agroalimentare, ktorá zastupuje talianske poľnohospodárske a potravinárske družstvá.
Najcitlivejšie ovocie bolo zatiaľ ušetrené. Kivi, hrozno a figy sa zbierali na európsku jeseň, zatiaľ čo čerešne sa expedovali v lete. Tie sú také notoricky známe svojou nestálosťou, že prepravné spoločnosti prevádzkujú linky “Cherry Express”.
Iné produkty však už boli postihnuté. Taliansky vývoz jabĺk do Saudskej Arábie a Spojených arabských emirátov v hodnote približne 400 miliónov eur ročne bol zastavený v čase ich najväčšej čerstvosti. Rovnako aj hrušky, kapusta a karfiol.
„V odvetví, v ktorom dominuje sezónnosť výroby, bude rozsah škôd závisieť od trvania blokády,“ poznamenal Maretti.
To vyvolalo obavy, že zmarený vývoz by sa mohol skončiť dumpingom na trhu EÚ.
Prílev ukrajinského obilia už vyvolal protesty v celej strednej a východnej Európe. Podnietil tiež výzvy na ukončenie bezcolného obchodu s touto poľnohospodárskou veľmocou. Poľnohospodárske veľmoci ako Turecko a Egypt sa medzitým pridali k Ukrajine. Hľadajú Európu buď ako tranzitnú trasu, alebo ako cieľovú destináciu pre svoje rýchlo sa kaziace potraviny.
„Zatiaľ účinky krízy nepredstavujú poplach, ale musíme konať v predstihu a nečakať na vývoj udalostí,“ povedala Giovanna Ferrarová, predsedníčka talianskeho podnikateľského združenia Unimpresa.
Trvanlivé tovary si počínali oveľa lepšie. Zdržanie dodávok pšenice a ryže spôsobilo skôr len bolesti hlavy ako prázdne bruchá. Vína a liehoviny môžu mať problém dostať sa do Ázie pred čínskym novým rokom, ktorý bude 10. februára, ale dopyt je pomerne stabilný.
„Mrazené belgické hranolky boli hlavným nedostatkovým tovarom v arabských krajinách,“ uviedol hovorca spoločnosti Maersk, najväčšej svetovej prepravnej spoločnosti.