Islamský štát už vo veľkej miere využíva on-line prostredie a sociálne mediálne platformy v záujme rozšíriť svoje pôsobenie a regrutovať nových bojovníkov do Sýrie a Iraku.
Najväčší svetový vyhľadávač Google chce takúto propagandu čo najviac eliminovať. Preto sa spojil s londýnskou spoločnosťou Moonshot CVE v navrhnutí technológie schopnej presmerovať potenciálne islamistické stránky, či s tým súvisiace slová a frázy na kreatívne protiextremistické správy alebo videá.
Projekt Jigsaw k dnešnému dňu zahŕňa 30 reklamných kampaní a 95 unikátnych reklám v angličtine a arabčine.
Podľa Christian Science Monitor, vytvorili tak program “Redirect Method”, prevádzkovaný v skúšobnom režime po dobu ôsmich týždňov od januára do marca. Počas tej doby zaznamenal cez 320 000 ľudí, ktorí hľadali kľúčové slová, lokality a rôzne heslá súvisiace s IS a podobnými extrémistickými skupinami. Prezreli si napríklad dohromady viac ako pol milióna minút videí pod heslom “ciele” a medzitým im prichádzali rôzne reklamy a odkazy na antiextrémistické stránky a videá.
Ross Frenett, spoluzakladateľ spoločnosti Moonshot CVE, vraví: “Ak niekto vo Veľkej Británii na svojom facebookovom profile má obrázok svastiky, či mieri pištoľou na kameru, pácha trestný čin. V Spojených štátoch to absolútne nie je nič zlé.”
“Ľuďom, ktorí vyhľadávajú nebezpečný obsah, tak môžeme predstaviť aj iné alternatívy oproti menu zostaveného od ISIS,” vraví Vidhya Ramalingamová, spoluzakladateľka spoločnosti Moonshot CVE, ktorá pre pilotný program zostavuje videá v angličtine.
Vedúca výskumu Yasmin Greenová dodáva, že “hlavnou myšlienkou projektu nebolo odsudzovať alebo moralizovať, ale v skutočnosti vzbudiť záujem jednotlivcov aj o niečo iné ako o Islamský štát”.