Bratislava 9. novembra (TASR/HSP/Foto:TASR)
Druhá vlna krízy sa k obyvateľom ešte nedostala
Zatiaľ čo firmy tichúčko počiatkom leta vkĺzli do druhej vlny krízy obyvatelia jej dôsledky ešte nepocítili. Obchod sa na začiatku leta zastavil a už sa nerozbehol. Firmy ešte vyčkávajú, ako sa situácia vyvinie a zatiaľ neprepúšťajú. Ak sa však situácia nezačne zlepšovať, budú musieť pristúpiť k tomúto kroku.
V prieskume obyvateľstvo ešte optimistické
Slovenské domácnosti minú na vianočné nákupy o niečo viac než minulý rok a síce 522 eur. Aby si mohli dopriať čo najviac, budú nakupovať uvážlivo, pričom hlavnú rolu bude zohrávať cena. Zamerajú sa pritom na kúpu tradičných darčekov ako sú knižky, kozmetika a oblečenie.
Vyplýva to z aktuálneho spotrebiteľského prieskumu vianočných očakávaní, ktorý sa realizoval v 18 krajinách Európy vrátane Južnej Afriky. Štúdia spoločnosti Deloitte, s ktorou dnes v Bratislave oboznámili média, je na Slovensku piatou v poradí.
Nálada je zlá už dlhodobo a tak sme si na ňu zvykli
Nálada v Európe je zlá a väčšina Európanov si budúcnosťou nie je istá, napriek tomu sa v roku 2012 zlepšil negatívny postoj k ekonomike . Až 55 % respondentov si myslí, že ekonomická situácia ich krajiny je nepriaznivá oproti 63 % v roku 2011.
“Prvýkrát od zlomového bodu v roku 2008 sú spotrebitelia presvedčení, že ich kúpna sila klesá. Až tretina Európanov očakáva v roku 2013 menej prostriedkov na míňanie, pričom len 19 % uviedlo, že ich kúpna sila sa zvýšila,” uviedol Peter Horovčák, senior manažér oddelenia Consultingu, Deloitte Slovensko.
Obavy vedú k sporeniu, ale nie na Vianoce
Tieto obavy vedú ľudí k tomu, že pred nákupom ešte viac premýšľajú, pričom rozhodujúcim faktorom je cena. Oproti minulému roku je toto vnímanie intenzívnejšie, ľudia si viac uvedomujú dlhovú krízu, na ktorú reagujú aj európske vlády prijímaním nepopulárnych opatrení na zníženie deficitu verejných financií, čo sa dotýka aj samotnej spotreby.
V roku 2012 plánujú európski spotrebitelia minúť na koncoročné sviatky priemerne 591 eur, čo je v porovnaní s minulým rokom pokles len o 0,8 %. Slováci si mierne prilepšia spolu s Dánmi či Holanďanmi, tento rok minú v priemere 522 eur, čo je o 69 eur menej ako európsky priemer. Najmenej minú obyvatelia Poľska (312 eur), Ukrajiny (322 eur) a Ruska (382 eur), najviac si dovolia tradične Íri, ktorí sa ako jediní v Európe blížia k hranici 1000 eur na domácnosť.
Trend nakupovania darčekov prostredníctvom úverov a pôžičiek od rodiny nahrádza “rozbité prasiatko”, či nákupy prostredníctvom kariet, alebo platby v hotovosti.
Najviac na darčeky, menej na zábavu
Hlavným výdavkom Vianoc sú darčeky (európsky priemer je 312 eur, na Slovensku je to 314 eur), a keďže sa ľudia snažia neznižovať naň rozpočty, dávajú menej na zábavu (reštaurácie, puby), či oblečenie a bežné výdavky. Sťahovať opasky sa Európanom nechce, vianočné stoly zostanú rovnako plné ako v minulosti, na Slovensku minieme na jedlo o 3 % viac ako minulý rok, a to 168 eur, aj keď to je skôr dôsledok inflácie.
Už niekoľko rokov prejavujú Európania silný záujem o nákup užitočných darčekov. Toto kritérium je ešte silnejšie v roku 2012. Vo viacerých krajinách viac ako 9 z 10 spotrebiteľov očakáva, že užitočnosť darčeka bude zohrávať významnú úlohu pri ich rozhodovaní, na Slovensku je tento nárast zvýšený o tretinu.