Kalifornia 09. júla 2015 (HSP/
Dnes len ťažko nájdeme človeka, ktorý by nepoznal sociálnu sieť Facebook. Niektorí vravia, že uľahčuje komunikáciu medzi vzdialenými ľuďmi, iní zas, že vzďaľuje ľudí, ktorí sú pri sebe fyzicky blízko. To však nie je témou tohto článku.
Ruku na srdce, koľkí z Vás venovali pozornosť malým ikonám v pravom hornom rohu? Ja rozhodne nie. Teda viem, že sú tam nejaké postavy, zemeguľa a medzi nimi symbol prijatých správ. Napriek tomu sa Facebook rozhodol pre zmenu.
Dizajnová manažérka Facebooku – Caitlin Winner – našla medzi použitými obrázkami „niečo, čo ju rozrušilo.“ Všimla si, že ikona muža je až na jeho vlasy dokonale symetrická, zatiaľ čo ikona ženy má akúsi priehlbinku na ramene. „Nemala som zlý úmysel, len som chcela poukázať na nedostatok uváženia. Navyše ma tento fakt ako ženu s robustnými ramenami rozrušil.“
Ako reakciu na to asi použijem len tento obrázok:
Premotivovaná Caitlin však pokračovala v úžasných inováciách. Nepáčil sa jej účes ikony – vraj pripomínal Darth Vadera a to je, samozrejme, feministické. Vytvorila niekoľko verzií (po kliknutí na obrázok sa zobrazí vo väčšom rozlíšení):
To však nebolo všetko. Teraz sa jej zdala pôvodná ikona muža vedľa modernizovanej ženy ako zastaralá, však presvedčte sa o tom sami:
Ako iste môžeme predpokladať, ani to dizajnovej manažérke nestačilo. Caitlin Winner, ktorá vyštudovala na dievčenskej univerzite, tvrdí, že na symboloch záleží. „Bolo to veľmi ťažké nevidieť tú zjavnú symboliku pôvodnej ikony, kde bola žena jasne v tieni muža.“ Čiže Facebook vlastne takto zjavne a nehanebne podporuje nerovnosť muža a ženy.
„Mojou prvou myšlienkou bolo spraviť ich rovnocenných – no pri každom pokuse mi vyšla ikona, ktorá nepripomínala muža a ženu, ale neidentifikovanú mýtickú dvojhlavú bytosť. Preto som od tejto myšlienky upustila a spravila som novú ikonu, kde bola žena pred mužom.“
Na obrázku si môžete všimnúť starú ikonu (vľavo) a novú (vpravo). Na tej pôvodnej bol muž v popredí na modernizovanej to je v popredí žena a po jej bokoch dvaja muži.
Takto pozmenené ikony sa pomaly začínajú objavovať v produktoch spoločnosti Facebook – napríklad v mobilných aplikáciách. Niektorí to s rodovým scitlivovaním možno trochu preháňajú. Utvorte si názor sami.