Brusel 11. marca (TASR) – Slovensko podporuje návrh na harmonizáciu pravidiel uvádzania na trh vozidiel v železničnej doprave a nesúhlasí so smernicou Európskej komisie (EK) na zriadenie 4000 staníc na dobíjanie elektromobilov na Slovensku. Uviedol to dnes štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR František Palko počas rokovaní Rady EÚ pre dopravu, telekomunikácie a energiu v Bruseli.
Z hľadiska slovenských záujmov boli na Rade EÚ dve kľúčové témy, uviedol Palko v rozhovore pre TASR. Prvá sa týkala legislatívy v oblasti železničného balíka a druhá alternatívnych palív v doprave.
"Je dôležité, aby sme urobili všetko pre to, aby sa jednotný železničný priestor stal skutočnosťou. Na Slovensku tento priestor považujeme za prirodzenú súčasť jednotného trhu," povedal Palko.
Pri uvádzaní vozidiel v oblasti železničnej dopravy na trh má v EÚ každý štát vlastné pravidlá z hľadiska technickej harmonizácie, upozornil ďalej Palko. To podľa neho znamená veľa technických a administratívnych bariér, ktoré treba postupne odstrániť.
Palko však spresnil, že proces harmonizácie pravidiel a búrania bariér musí byť efektívny a menej nákladný ako v súčasnosti. Na úrovni EÚ je snaha, aby tieto procedúry boli časovo a byrokraticky menej náročné ako v súčasnosti.
Slovensko súhlasí s tým, aby Európska železničná agentúra (ERA) zabezpečovala všetky povoľovacie aktivity v sektore. Pokiaľ ide o miestne a regionálne trate, tie by mali aj naďalej podliehať povoľovacej činnosti národnej autority v členských štátoch, pričom je snaha, aby sa aj tento proces uskutočňoval na základe harmonizovaného postupu pod garanciou ERA.
V oblasti automobilovej dopravy je podľa Palka neudržateľný stav, keď 2,5 % HDP v EÚ ide na nákup ropy. Únia musí niečo robiť, aby dosiahla ciele v rámci stratégie Európa 2020. Jednou z možností sú alternatívne palivá, Slovensko však nie je zástancom uvedenia do praxe smernice EÚ, ktorá bola dnes predložená Rade.
"Nám sa niektoré návrhy zdajú príliš direktívne, a preto požadujeme ďalšie rokovania medzi EK a členskými štátmi," povedal Palko.
Spresnil, že podľa smernice by Slovensko do roku 2020 muselo vybudovať 4000 napájacích staníc pre elektromobily. Dnes máme tri takéto verejne dostupné stanice. Pre Slovensko je návrh neprijateľný, lebo ide o obrovské finančné náklady a nerealistický termín. V podobnom duchu zareagovali aj iné členské štáty.
Palko upozornil, že v tejto oblasti bude potrebné nájsť vhodný kompromis, keď na jednej strane sa EÚ snaží do roku 2050 znížiť uhlíkové emisie v doprave o 60 % a zabezpečovať udržateľný rast, na druhej strane však táto stratégia musí odzrkadľovať potreby a možnosti jednotlivých krajín EÚ.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam.