Viedeň 26. júla 2019 (HSP/Foto:TASR/DPA-Bodo Marks)
V Zürichu, Aargau a Ženeve v stredu nejazdili mestské vlaky S-Bahn ani ostatná regionálna doprava celé hodiny. Z dôvodu deformácie koľajníc boli vlaky vyradené s prevádzky. Podľa meraní sú príčinou deformácie koľajníc súčasné vysoké teploty. K prípadom obmedzenia alebo úplného zastavenia vlakovej dopravy došlo nielen vo Švajčiarsku, ale aj v Nemecku a Rakúsku
Rakúsko teraz skúša, či je možné zabrániť deformácii, ak sú koľajnice natreté nabielo. Rakúske spolkové železnice (ÖBB) natreli na bielo päť kilometrov koľajníc v Bludenzi asi 60 kilometrov južne od mesta Lindau na Bodamskom jazere. Švajčiarske federálne železnice (SBB) tiež testujú bielu farbu na vedľajších tratiach blízko mesta Solothurn.
Podľa Švajčiarskych federálnych železníc SBB dosahuje teplota koľajníc až 70 stupňov Celzia. „Za týchto podmienok sa trať enormne rozširuje, čo má za následok bočné sily, najmä v oblúkoch, ktoré môžu viesť k deformácii koľají,“ vysvetľuje hovorca SBB Reto Schärli.
Štúdie ukazujú, že pri ľahkom nátere zostávajú koľajnice až o sedem stupňov chladnejšie,“ hovorí Schärli. Rétska železnica vo švajčiarskom kantóne Graubünden vykonala svoje prvé skúšky už v roku 2018. Veľa úspechov však nemala, Aj keď teplota koľajníc bola o päť až sedem stupňov nižšia, tento efekt nijako deformáciu kolajníc neovplyvnil.
Ale problémy s horúčavou majú aj vo Francúzsku, kde sa rýchlosť vlakov musela z bezpečnostných dôvodov výrazne spomaliť. Cestujúci boli dokonca požiadaní, aby, keď to nie je naozaj nutné teraz radšej necestovali.
Kto teda nemá naponáhlo, pôjde sa radšej okúpať a pocestuje až v sobotu, kedy by malo podľa predpovedí počasia dôjsť k miernemu ochladeniu.
Andrea Lopatková