Praha 3. augusta 2021 (HSP/Sputnik/Foto:TASR/AP-Olivier Hoslet)
Podpora slobodného a pluralistického mediálneho ekosystému. To je hlavný cieľ novej iniciatívy Európskej komisie, ktorá rozširuje finančnú podporu médií. Podpredsedníčka Európskej komisie Věra Jourová, ktorá upozornila na význam médií v šírení informácií, poukázala na to, že mediálne odvetvie bolo výrazne poškodené pandémiou koronavírusu
Európska komisia oznámila, že vyhlasuje štyri výzvy v hodnote 12 miliónov eur. Ich cieľom je podpora rozmanitosti verejného priestoru a zabezpečenie prístupu k spoľahlivým informáciám naprieč Európskou úniou.
Věra Jourová, ktorá má v Komisii na starosti hodnoty a transparentnosť, zdôraznila, že nové finančné iniciatívy prichádzajú v čase, keď pandémia covidu–19 výrazne poškodila mediálny sektor.
“Pandémia ukázala, akú úlohu zohrávajú médiá, aby nás informovali, ale takisto podryli ekonomickú situáciu v odvetví. Zvyšujeme a diverzifikujeme zdroje financovania na európskej úrovni, a tým poskytujeme nové príležitosti, nástroje a podporu. Očakávame, že členské krajiny urobia to isté a pritom budú rešpektovať nezávislosť médií,” uviedla Jourová.
Reklama
Pandemic has shown the key role of media to inform us; also it undermined the sector’s economic situation. @EU_Commission launches calls worth €12 million in support of news media to stimulate & promote citizens’ access to reliable information across EU. https://t.co/RYgko4PgdD pic.twitter.com/CmT7FWZAex
— Věra Jourová (@VeraJourova) August 2, 2021
Reklama“Mediálne odvetvie bolo ťažko postihnuté výzvami pandémie. Zvyšovanie jeho odolnosti a stimulovanie inovácií nikdy nebolo tak dôležité. Prostredníctvom týchto iniciatív pokračujeme v podpore a bránime slobodný a pluralitný mediálny ekosystém a do popredia dávame európsku mládež a spoluprácu, aby sme pomohli ľuďom porovnať rôzne názory naprieč hranicami,“ vyhlásil komisár pre vnútorný trh Thierry Breton.
Prvá výzva podporí viacjazyčný obsah o záležitostiach EÚ prostredníctvom digitálnych platforiem. Ďalšia má za cieľ v tejto oblasti zvýšiť obsahovú produkciu prostredníctvom rozhlasových staníc. Tretí projekt má podporiť sieť mládežníckych mediálnych sietí prostredníctvom produkcie obsahu o súčasných záležitostiach cez sociálne médiá. Posledná výzva má za cieľ podporiť platformy, ktoré sa snažia zvýšiť dostupnosť spoľahlivých informácií.
Všetky projekty financované Európskou komisiou však nebudú mať vplyv na redakčnú politiku.
Nejde pritom o prvú finančnú podporu nezávislých médií v EÚ. Už skôr Európska komisia zverejnila výzvu na podporu novinárskeho partnerstva naprieč sektormi a hranicami. Ďalšia výzva bola vydaná v rámci programu EÚ Horizon Europe a podporuje inovácie v médiách. To všetko nadväzuje na Európsky akčný plán pre demokraciu z roku 2020, ktorý má posilniť postavenie občanov a podporiť rozvoj odolných demokracií naprieč EÚ, a akčný plán na podporu oživenia a transformácie mediálneho a audiovizuálneho sektora.
Európsky akčný plán pre demokraciu má riešiť problémy spojené s ohrozením demokratických systémov rastúcim extrémizmom a pociťovaným odcudzením medzi politickými predstaviteľmi a verejnosťou. Podporuje slobodné a spravodlivé voľby, posilnenie slobody médií a boj proti dezinformáciám.
Druhý akčný plán sa zameriava “na pomoc mediálnemu sektoru zotaviť sa z krízy prostredníctvom uľahčenia a rozšírenia prístupu k financovaniu, transformovať sa prostredníctvom stimulácie investícií s cieľom podporiť súbežnú digitálnu a ekologickú transformáciu, a zároveň zabezpečiť budúcu odolnosť odvetví a posilniť postavenie európskych občanov a podnikov“ .