Bratislava 22. októbra (TASR) – Sústrediť diskusiu o zmene klímy na praktické riešenia a preukázať, ako môžu opatrenia na ochranu klímy priniesť európskym občanom výhody z hľadiska dobrých životných podmienok a z hospodárskeho hľadiska, je cieľom celoeurópskej informačnej kampane, ktorú dnes spustila európska komisárka pre oblasť klímy Connie Hedegaardová. Projekt odštartoval v spolupráci s vyše 70 organizáciami z celej Európy a nesie sa v znamení motta "Dobrá klíma pre svet, ktorý mám rád".
Už v súčasnosti možno v rámci EÚ nájsť celý rad príkladov inteligentných a inovatívnych riešení, ktoré znižujú emisie CO2 a súčasne prispievajú k zvýšeniu kvality života. Ako príklad možno uviesť hlavnú železničnú stanicu v Štokholme, kde sa telesné teplo cestujúcich využíva na výrobu energie, ktorá slúži na vykurovanie neďalekej kancelárskej budovy. Vďaka tomu dochádza nielen k znižovaniu emisií, ale aj nákladov na elektrinu v danej budove o 20 percent.
Ďalším príkladom je škola Gedved v dánskom meste Horsens, ktorá dosahuje vďaka solárnej energii ročnú úsporu vo výške 30.000 eur. Ušetrené prostriedky sa využívajú na skvalitnenie vyučovacieho procesu. Takéto riešenia, ktoré sú výhodné pre všetkých a pri ktorých sa dosahuje nielen finančná a časová úspora, ale aj znižovanie emisií, sú v centre pozornosti informačnej kampane, ktorú dnes komisárka Hedegaardová otvorila v londýnskej City Hall.
"Máme na výber. Môžeme svoje poznatky o zmene klímy premeniť na činy, alebo môžeme nečinne sedieť a pozorovať, ako sa situácia zhoršuje. Obe možnosti sú spojené s finančnými výdavkami. Prečo sa teda, kým je ešte čas, nezamerať na to, aby naša Zem a jej klíma boli podľa našich predstáv? Touto kampaňou chceme diskusiu zamerať na riešenia a zistiť, čo nám prípadne bráni v ich realizácii," uviedla Hedegaardová.
Kampaň, ktorej webstránka bude čoskoro dostupná vo všetkých 23 jazykoch EÚ, má slúžiť ako účastnícka platforma, v rámci ktorej budú mať jednotlivci, podniky a miestne skupiny možnosť nahrávať, propagovať a podrobovať diskusii vlastné nízkouhlíkové riešenia a zúčastniť sa celoeurópskej súťaže o najlepšie a najoriginálnejšie riešenie. Základnou súčasťou kampane sú partnerstvá medzi organizáciami, ktoré sa venujú rovnakej problematike. Partnerstvá v rámci kampane už utvorilo a ohlásilo vyše 70 organizácií vrátane obchodných združení, vysokých škôl, mimovládnych organizácií a vládnych inštitúcií. V priebehu kampane má dôjsť k vytvoreniu ďalších partnerstiev.
TASR dnes informovala Juliana Andrejčaková z agentúry Scholz & Friends Bratislava.