Washington 29. novembra 2022 (HSP/theguardian/Foto:TASR/AP-Susan Walsh)
Elon Musk obvinil spoločnosť Apple, že hrozí odstránením Twitteru zo svojho App Store bez toho, aby uviedla dôvod pre túto platformu sociálnych médií, píše The Guardian
Nový majiteľ Twitteru tiež uviedol, že výrobca iPhonov zastavil reklamu na Twitteri, čo ho podnietilo k otázke, či technologická skupina nenávidí slobodu prejavu.
Musk odhalil potenciálny zákaz App Store v sérii tweetov v pondelok. Na Twitteri napísal: “Spoločnosť Apple tiež pohrozila, že Twitter nezverejní vo svojom obchode App Store, ale nechce nám povedať prečo.”
Musk zrejme potvrdil, že moderovanie obsahu Twitteru je pre spoločnosť Apple problém. Na otázku jedného z novinárov, či Apple “ohrozuje prítomnosť Twitteru v App Store alebo inak požaduje moderovanie”, Musk odpovedal “áno”.
Spoločnosť Apple bola kontaktovaná so žiadosťou o komentár.
Začiatkom tohto mesiaca bývalý vedúci oddelenia dôveryhodnosti a bezpečnosti spoločnosti Twitter, ktorý odstúpil v súvislosti s Muskovým prevzatím spoločnosti za 44 miliárd USD, varoval pred “katastrofálnym” vylúčením z obchodov s aplikáciami spoločností Apple a Google. Yoel Roth v denníku New York Times napísal, že akékoľvek vyradenie z týchto obchodov s aplikáciami by “sťažilo prístup k službám Twitteru miliardám potenciálnych používateľov”. V usmerneniach spoločnosti Apple pre aplikácie sa uvádza, že spoločnosť odmietne aplikácie “pre akýkoľvek obsah alebo správanie, ktoré je podľa nás za hranicou”.
Začiatkom tohto mesiaca Phil Schiller, ktorý vedie App Store spoločnosti Apple, vymazal svoje konto na Twitteri, čo okamžite vyvolalo špekulácie, že Muskov obchodný vzťah s kľúčovým distribútorom aplikácií Twitter sa stáva napätým.
Spoločnosť Apple obnovila pravicovú sociálnu sieť Parler, ktorú získal americký raper Ye, v roku 2021 po tom, ako aplikácia aktualizovala svoj obsah a postupy moderovania, uviedli vtedy v spoločnosti.
Hodinu pred zverejnením hrozby App Store Musk tiež tvrdil, že spoločnosť Apple väčšinou zastavila reklamu na Twitteri. Na Twitteri napísal: “Apple väčšinou zastavil reklamu na Twitteri. Nenávidia v Amerike slobodu prejavu?” Následne označil generálneho riaditeľa spoločnosti Apple Tima Cooka a spýtal sa, “čo sa to tu deje”.
Podľa spoločnosti Pathmatics, ktorá sa zaoberá meraním reklamy, spoločnosť Apple v období od 10. novembra do 16. novembra vynaložila na reklamu na Twitteri približne 131 600 USD, čo je menej ako 220 800 USD v období od 16. októbra do 22. októbra, teda týždeň pred Muskovým uzavretím dohody o Twitteri.
Musk si vo štvrtok na Twitteri uťahoval aj z až 30 % poplatku, ktorý spoločnosť Apple účtuje vývojárom softvéru za nákupy v aplikáciách, pričom Musk zverejnil meme, v ktorom naznačil, že je ochotný “ísť do vojny” so spoločnosťou Apple namiesto toho, aby platil províziu.
Musk, ktorý sa sám označuje za “absolutistu slobody prejavu”, znepokojil inzerentov, ktorí sa obávajú, že umožní šírenie nenávistných prejavov na Twitteri. Mnohé veľké firemné mená vrátane General Motors a Chipotle pozastavili výdavky na Twitteri. Ich postoj posilnila nepodarená revízia overovacej služby Twitteru, ktorá viedla k tomu, že sa na platforme objavilo množstvo falošne vydávajúcich sa účtov.
Minulý týždeň Musk oznámil “všeobecnú amnestiu” pre trvalo pozastavené účty na Twitteri, čím pripravil pôdu pre návrat takých osobností, ako je Steve Bannon, bývalý poradca Donalda Trumpa, a Katie Hopkinsová, pravicová komentátorka zo Spojeného kráľovstva. Musk už obnovil Trumpov účet, hoci bývalý americký prezident ho od svojho návratu na Twitter ešte nepoužíva.