Bratislava 10. decembra (TASR) – Štátny osobný dopravca, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), vypraví v roku 2014 v priemere o sedem vlakov za deň viac ako v tomto roku. To znamená, že denne by mala spoločnosť na slovenské koľajnice vyslať 1417 vlakov. Dopravca sa totiž chystá od 15. decembra tohto roku, kedy pravidelne mení cestovný poriadok, po prvý raz po rokoch posilniť vlakové spoje.
"K tomuto grafikonu sme určite nikde neznižovali rozsah vlakových výkonov, len sme pridali," zdôraznil na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave šéf sekcie železničnej dopravy na ministerstve dopravy Jiří Kubáček. To znamená, že od 15. decembra sa nebudú škrtať žiadne vlaky, práve naopak, spoje sa pridajú. Celkovo dopravca v priebehu roku 2014 vypraví vyše 515.000 vlakov.
Od ZSSK si každoročne objednáva vlakové spoje štát zastúpený ministerstvom dopravy. V budúcom roku sa teda tento objem výkonov, ktorý sa uvádza v takzvaných vlakokilometroch, posilňuje o vyše pol milióna. Koľko presne bude štát platiť za takéto navýšenie počtu vlakov, zatiaľ nie je jasné. Zmluva štátu so ZSSK na rok 2014 totiž ešte nie je uzatvorená. "Keďže zmluva ešte nie je uzatvorená v tomto momente, nerád by som hovoril čísla. Všetko je ešte otvorené," doplnil Kubáček.
Podľa informácií TASR by si však toto navýšenie počtu vlakov malo v roku 2014 vyžiadať sumu 2,7 milióna eur navyše k doterajšej dotácii od štátu. V tomto roku má napríklad ZSSK podľa zmluvy so štátom získať za vlaky, ktoré vypravuje, 197,6 milióna eur. Dopravca však tvrdí, že na pokrytie nákladov na vlaky navyše nedostane v budúcom roku celkovú sumu peňazí. "Podľa predbežného dohovoru sa budú uhrádzať len variabilné náklady, ako nafta alebo mzdy personálu," priblížila hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.
V minulosti pritom štát pristupoval skôr k znižovaniu počtu vlakov a neefektívne a nevyužívané trate rušil. Dôvodom bolo okrem iného aj ozdravenie štátneho železničného dopravcu. Podľa Kubáčeka však v súčasnosti nejde zvýšením počtu vlakov o popretie doterajších krokov ministerstva, len pokračovanie v nastúpenej ceste. "Nechceli sme ísť cestou ďalšej redukcie výkonov na ďalších neefektívnych tratiach, lebo ešte také sú, samozrejme. Rozhodli sme, že pre dotvorenie dopravy na skutočne perspektívnych tratiach, pridáme primerané množstvo vlakových kilometrov tak, aby sme nezruinovali štátny rozpočet," odôvodnil Kubáček.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam, videozáznam a fotoreportáž.