Le Havre 29. novembra 2017 (HSP/Foto: HRC Honda)
Najťažšie preteky sveta, usporadúvané pravidelne v januári v Južnej Amerike, začínajú vždy v polovici novembra v Európe
Jednotlivé posádky a sprievod odovzdávajú vozidlá v prístave Le Havre. Tam možno vidieť aktuálne novinky z rally sveta pre novú sezónu, oplývajúce kozmickými technológiami. Motorky, automobily a kamióny sú predbežne preberané technickými komisármi a nakladané do lodných kontajnerov. Od tohto okamihu továrne aj súkromné tímy uvidia techniku až tri dni pred zahájením Dakaru na inom kontinente.
V tomto roku zo Slovákov nakladal iba Števo Svitko. Ivan Jakeš pre nedostatok financií účasť odriekol. Nebol schopný v termíne vyplatiť plnú sumu za účasť seba a tímu a za novú motorku KTM. Ako náhradou bude jeho účasť vo svetovej sérii Cross country.
Najväčšie motocyklové továrne, vlastne odvekí rivali, vyrukovali s novými prototypmi. KTM a dcérska Husqvarna pracovali na novej generácii posledné dva roky, Honda časové údaje tají. Japonská značka je známa tým, že motorku riadi a sníma údaje 5 procesorov, ďalší navyše u prototypov spolupracuje s pružením. Niektoré súčasti motora sú z titánových zliatin a mnohé na ráme z kevlaru.
Jeden z týchto prototypov bol pred nalodením v prístave odcudzený z už zapečateného kontajneru, pričom Honda si motorku cení na 300-tisíc eur. Neznámy páchateľ si veľmi nepolepšil, pretože stroj ako celok je nepredajný a do úvahy neprichádza ani priemyselná špionáž. KTM ide vo vývoji vlastnou cestou, Yamaha do Dakaru neinvestuje a menší výrobcovia nedokážu pracovať s vyspelými technológiami.
Francúzsky organizátor ASO celý incident ututlal a dôsledky rieši s Hondou bez prítomnosti médií. Informácie však prenikli v kuloároch rýchlo k výrobcom a tí teraz vyslovujú obavy. Technika trpí slaným prostredím počas prepravy cez oceán a teraz sa navyše musia mať na pozore pred zlodejmi. Predražené továrenské špeciály sú vyrábané rádovo v niekoľkých kusoch a je ťažké ich narýchlo nahradiť v prípade nečakanej udalosti. Pre náročnosť výroby a pre cenu. Financie továrne taja, no napríklad iba prenájom a servis Peugeotu na Dakare stojí 1,7 milióna eur.