Česko 8. februára 2018 (HSP/Sputnik/Foto:wikimedia)
Škodovka vyrábala elektromobily skôr, než o nich začal americký vizionár Elon Musk premýšľať. Neveríte? Prečítajte si málo známu históriu československých elektromobilov
Je to malý zázrak. Americký vizionár Elon Musk si urobil z vesmíru nekonečnú reklamnú plochu. Začiatkom tohoto týždňa odštartovala z floridského Mysu Canaveral jeho raketa Falcon Heavy. Tá by v budúcnosti mala dopraviť ľudskú posádku na Mars. Na prvý pokus mala Muskova raketa ako užitočnú záťaž elektromobil Tesla s umelým vodičom Starmanem v skafandri.
Automobil sa vydá na plný plyn po eliptickej heliocentrickej dráhe na putovanie okolo Slnka. Podľa Muska poletí vesmírom rýchlosťou až 11 kilometrov za sekundu, čo je 39 600 kilometrov za hodinu, a dostane sa až do vzdialenosti 400 miliónov kilometrov od Zeme.
Asi si hovoríte, čo s tým má spoločného Česká republika? Podiel na štarte rakety Falcon Heavy má i česká veda. Programátor David Pavlík pracuje v Muskovej spoločnosti SpaceX, pomáha tam urýchľovať zpracovanie dát, aby vyhodnocovanie rôznych testov a letov rakiet bolo rýchlejšie.
Ale to nie je všetko. Možno, že Muskova Tesla je najznámejší elektromobil na Zemi a teraz i mimo nej. Československo začalo s vývojom automobilov poháňanými elektrickou energiou skôr, než to bola módna senzácia. V zahraničí bol o ne záujem.
Začínali 90. roky. Elon Musk vtedy ešte ťahal káčera. Československo sa snažilo prísť k sebe po zamatovej revolúcii. Priemysel sa snažil zachovať pozíciu na starých odbytištiach a nájsť nové. Pobočka Škody Plzeň v západočeských Ejpoviciach dostala fantastickú ponuku. Švajčiarsko si u nich objednalo elektromobily. Hneď dvakrát!
Len si to predstavte: raj boháčov Švajčiarsko si objednáva české škodovky. V roku 1990 zákazník z krajiny pod Alpami objednáva prvú sériu vozov Škoda Shortcut. Názov napovedá, že sa jednalo o skrátenú verziu Favoritu na elektrický pohon. Bol to úspech. Švajčiari si škodovku pochvaľovali za jednoduchú konštrukciu a spoľahlivú prevádzku.
Skrátený elektrický Favorit používal elektromotor s výkonom 15,5 kW. Elektrická energia bola uložená v bežných olovených akumulátoroch, a preto tiež nebol dojazd na súčasné pomery vysoký. Na jedno nabitie dal 80 kilometrov.