Bratislava 15. novembra (TASR) – Po vyše polstoročí sa dnes vráti do prevádzky legendárna parná lokomotíva s názvom U 34 Joy. Pri historickej budove národného divadla vypustí paru a zapíska. Najstaršiu zachovanú úzkorozchodnú parnú lokomotívu Slovenských lesných železníc si bude môcť prezrieť každý, kto pôjde okolo.
Prezentáciu unikátnej lokomotívy pripravilo Bratislavské kultúrne a informačné stredisko (BKIS) v rámci projektu Kultúrna jeseň. Na námestí Eugena Suchoňa bude stáť od 12.00 do 17.00 h. Do prevádzky ju slávnostne uvedú o 15.00 h. Súčasťou programu bude vystúpenie country skupiny Arion, informovala TASR Jana Túry z marketingu BKIS.
História parnej lokomotívy sa začala písať v roku 1906 v strojárňach Maďarských kráľovských štátnych dráh v Budapešti. Pod výrobným číslom 1879 ju vyrobili pre vtedajšieho veľkoobchodníka Jánosa Filipa Gläsingera. Ten vlastnil pomerne krátku, len 7,5 kilometrov dlhú lesnú železnicu Vondrišeľ, dnešné Nálepkovo. Najskôr sa volala pravdepodobne po niektorom z Glesingerových synov Jószef Fülöp, po znárodnení dostala označenie ŠLD 1.
Pri zvážaní dreva slúžila celých 55 rokov. Lesnú železnicu však v roku 1960 zatvorili. "Akýmsi zázrakom však unikla likvidácii a takmer štvrťstoročie prečkala opustená a zabudnutá v areáli píly v Nálepkove," hovorí Jana Túry.
Zasypanú hromadou pilín ju objavil až Štefan Muka v lete roku 1984, jeden zo záchrancov Čiernohronskej železnice v Čiernom Balogu. Získal ju od Lesného závodu Margecany, odviezol do Podbrezovej a odtiaľ sa dostala do depozitára Čiernohronskej železnice na Štiavničke, kde ju čiastočne zakonzervovali dobrovoľníci. Depozitár však musela opustiť a premiestnili ju do prenajatého depa pôvodných dielní lesnej železnice v Hronci, kde čakala osem rokov na lepšie časy.
Až v roku 2010 sa podarilo získať pre jej opravu peniaze z fondu ministerstva kultúry a v Borinke ju tak začali opravovať. "Veľká pozornosť bola venovaná predovšetkým unikátnemu uhľovému rozvodu parného stroja Joy, resp. Kluge, podľa ktorého má dnes lokomotíva svoje meno," dodala Túry s tým, že označenie tabuľkou Č. H. L. D. s poradovým číslom 2 potom zaraďuje lokomotívu do prvorepublikovej označovacej schémy Čiernohronskej lesnej dráhy, teda do obdobia zlatého veku lesných železníc na Slovensku.