Bratislava 1. augusta 2019 (HSP/Foto:Pixabay)
Ak človeku zomrie blízky človek, zasiahne ho to. Vo svete zomierajú vo vojnách či pri prírodných nešťastiach stovky ľudí. Ďalšie milióny detí na celom svete zomierajú dôsledkom interrupcií. “Kde bol Boh, keď umierali milióny nevinných?” pýtajú sa niektorí pri prežívaní ťažkých chvíľ. Na otázku prináša určité vysvetlenie archimandrita Jaroslav Lajčiak
“Preosvietený Vladyka, ako správne a v duchu evanjelia, by sme mali odpovedať na otázky typu: “Kde bol Boh, keď umierali milióny nevinných vo veľkých vojnách a pri prírodných katastrofách; kde bol Boh, keď mi umrel ten alebo onen blízky človek,” pýta sa nemenovaný, podľa ktorého si tieto otázky najčastejšie kladú práve kresťania, ktorých vierou zakolísala nejaká podobná udalosť.
Odpoveď je podľa Lajčiak ľahká v tom, že pri rozkmítaní lode v búrke sa dostanú do pohybu všetky predmety. “Hriech človeka narušil rovnováhu na celej zemi a tak sa to prejavilo v živote blízkych i vzdialených,” upozornil.
Ťažkou je ale odpoveď na túto otázku v tom, že nie je ľahké povedať, prečo práve v konkrétnych prípadoch došlo k ťažkým situáciám. “V podstate zostáva pravdou, že človek dostal slobodnú vôľu ku konaniu dobra, prečo ju však realizuje konaním zla vo vojnách a pri rozličných narúšaniach rovnováhy v prírode cez eskaláciu emisií, ktoré spôsobujú mnohé ťažké dopady.” To by bola podľa Lajčiaka skôr otázka už na nás ľudí.
Cirkev má k tomu ale výraz “mysterium iniquitatis”- tajomstvo zloby a hriechu, čo je v podstate ťažké logický pojať, pochopiť a vysvetliť, lebo je to akýmsi tajomstvom, ktoré pôsobí v smere zla. “Veď prečo len, aj v televízií a správach sa radšej zvýrazňuje zlo, nešťastia, vraždy a rozbroje…?”
Človek sám vo všeobecnosti hriechom narúša všetko dobré a krásne. “No Boh by nebol Bohom, keby nám bral to najdôležitejšie, čo robí človeka človekom, a to, keby nás obral o slobodné rozhodovanie a naše rozmýšľanie,” vysvetľuje archimandrita a dodáva, že nás Boh v tomto smere rešpektuje, a práve preto to dopadá na nás tak ťažko, ako to dopadá cez rozličné náväznosti dejov.
“Lebo to, čo Boh stvoril bolo dobré, ako poznamenáva kniha Genezis v opise stvorenia sveta a človeka. Zlo, smrť a problémy nastali až slobodným rozhodnutím človeka postaviť sa proti ustanoveniam Božím, a je to viditeľné aj dnes v mnohých súvislostiach ľudských ustanovení a zákonov, ktoré sú v rozpore s Božími prikázaniami,” dodáva na záver archimandrita Jaroslav Lajčiak.