Pasov 8. februára 2016 (HSP/kath.net/KNA/Foto:dap)
Biskup kritizoval liberálnych teológov, ktorí chcú vytlačiť konzervatívcov a kontrolovať učiteľský úrad Cirkvi
V Nemecku vypukla nová diskusia o vzťahu akademickej teológie k učiteľskému úradu pápeža a biskupov. Pasovský diecézny biskup Štefan Oster cez víkend na Facebooku kritizoval chápanie niektorých profesorov, ktorí chcú teológii pripísať “nevyhnutný vedecký učiteľský úrad v Cirkvi” popri učiteľskom úrade biskupa. Takémuto postoju chýba sebakritika, ako napísal biskup Oster. „Teológovia si často dramaticky protirečia a nie sú nijako zvlášť schopní konsenzu.“
Svojím príspevkom sa biskup Oster postavil na stranu biskupa Rudolfa Voderholzera (Regensburg), ktorý žiadal silnejšie podriadenie sa teológie učiteľskému úradu biskupov. Tým vyvolal odpor dvoch freiburských univerzitných profesorov Eberharda Schockenhoffa a Magnusa Strieta. Obaja si nárokujú pre teológiu vlastný úrad strážcu viery Cirkvi, ktorý by mohol pomôcť skorigovať omyly aj zo strany učiteľského úradu. Stalo sa tak napríklad v prístupe k “teologickému antijudaizmu”, alebo pri “odsúdení práv slobody pápežmi 19. storočia”, ako vyhlásili.
Biskupi Oster a Voderholzer sa odvolávajú na záverečné vyhlásenie medzinárodného kongresu teológov počiatkom decembra v Mníchove. Pasovský biskup pranieroval, že podpísaní boli väčšinou zástupcovia liberálneho smerovania, kritického voči učiteľskému úradu. Uviedol, že by sa ich rád opýtal, či tzv. konzervatívci smú tiež patriť k požadovanému “učiteľskému úradu teológie” a kto by potom bol regulátorom takéhoto učiteľského úradu?
Biskup Oster vyjadril aj nevôľu nad tým, že podľa jeho dojmu vedecká teológia “sa treští v rovnaké tábory, ako bežné spoločenstvo ostatných katolíckych veriacich”. Pritom v akademickej teológii sa bojuje ešte s tvrdšími zbraňami ako v ostatnom cirkevnom prostredí.
Za rozšírený nedostatok univerzitnej teológie považuje biskup Oster fakt, že väčšina prednášajúcich študentov presiľuje tým, že integrujú často si odporujúce výsledky výskumov do jednotného teologického poznania. Uviedol, že pozná nemálo takých, ktorí sa po štúdiu teológie “s Cirkvou rozlúčili”. Študenti cítia, či docenti teológie “sú nielen vedci, ale aj svedkovia viery”. Jediný primeraný prístup k Bohu je “klaňanie sa mu”. Vďaka Bohu a adorácia musia teda pred teologickou úvahou predchádzať a “v konečnom dôsledku ju aj nasledovať”.