Americký Kongres odsúhlasil zverejnenie niekoľkých politických reklám publikovaných prevažne na sociálnych sieťach, ktoré si počas minuloročnej kampane k prezidentským voľbám v USA objednala Moskva. Podľa amerických médií sa tak stalo prostredníctvom ruskej Agentúry pre výskum internetu, ktorá je považovaná za predĺženú ruku Kremľa, uvádza iDnes.cz.
Reklamy na Facebooku a Instagrame, z ktorých niektoré obsahujú text s gramatickými chybami, mali podľa poslancov rozdeľovať americkú spoločnosť a vyvolávať spory o pálčivých témach – o predaji zbraní, o migrácii alebo o vzťahu k sexuálnym menšinám. Niektoré priamo varujú pred zvolením Hillary Clintonovej do prezidentského úradu. Podľa vedenia spoločnosti Facebook mohlo politickú inzerciu zadanú Ruskom vidieť až 126 miliónov Američanov. Všetky objednávky zadávatelia platili v rubľoch. Twitter uviedol, že našiel 2 752 účtov prepojených s ruskými agentmi, čo je 10-krát viac ako sa doteraz predpokladalo, píše britský denník The Guardian.
Jeden z inzerátov napríklad zobrazuje malého chlapca s pištoľou v ruke a pripojený text “Tak musia byť naše deti vychovávané, nejde o šírenia násilia, ale dôvery”. Iný inzerát prezentuje obrázok Ježiša Krista zápasiaceho s diablom, doplnený titulkom “Satan: Keď vyhrám, vyhrá Clintonová!”. V inzeráte sa ďalej píše, že aj keď Donald Trump nie je svätý, “je prinajmenšom čestným mužom a hlboko mu záleží na jeho krajine”.
Tesne pred voľbami bol na Facebooku publikovaný ruský inzerát cielený na obyvateľov Texasu. Pripojený text bol naliehavo proti washingtonskému establishmentu a “skorumpovaným médiám”, ktoré zamlčujú zločiny Clintonovej. “Buďte pripravení na odtrhnutie!” Hovorí inzerát veľkými písmenami Texasanom, aby vystúpili z americkej Únie. V auguste sa na Instagrame objavil ďalší ruský inzerát s obrázkom ženy smútiacej nad rakvou amerického vojaka. “Vražedná Clintonová nikdy nepochopí, aké je to stratiť milovanú osobu v prospech vlasti,” uvádza sa v inzeráte.
Zverejnenie niekoľkých reklám je súčasťou vypočúvania, pri ktorom v utorok a v stredu vedúci predstavitelia spoločností Facebook, Twitter a Google informovali amerických poslancov o ruskej politickej kampani v USA. Podľa amerických spravodajských služieb ruská vláda vlani zneužila sociálne siete hlavne k útokom na prezidentskú kandidátku Clintonovú, ktorej zvolenie si Kremeľ neprial. Publikované vzorky obsahujú aj pokyn ruských zadávateľov, na akú cieľovú skupinu užívateľov by inzeráty mali mieriť.
Prípad vyšetruje už päť mesiacov zvláštny vyšetrovateľ FBI Robert Mueller. Z iniciatívy jeho tímu padli v utorok prvé dve obvinenia namierené proti bývalým vedúcim predstaviteľom Trumpovho volebného tímu Paulovi Manafortovi a Rickovi Gatesovi. Zmienky o ruskom vplyve na americké voľby ale obvinenie neobsahuje.