Nitra 22. novembra (TASR) – Obchodné reťazce v súčasnosti realizujú vyše 85 percent predaja potravín na slovenskom trhu. Potraviny vyrobené na Slovensku sa na tomto predaji podieľajú zhruba 46 percentami. Ambíciou Ministerstva pôdohospodárstva a regionálneho rozvoja SR je dosiahnuť na domácom trhu 80-percentný podiel zastúpenia potravín vyrobených na Slovensku. „Súčasný stav je pre nás nevyhovujúci. Musíme hľadať účinné nástroje, aby sa podiel slovenských potravín zvýšil. Riešenie nebude okamžité, je to dlhý proces. Pripravili sme však súbor legislatívnych opatrení, ktoré by mali uľahčiť podmienky na návrat domácich potravín na pulty predajní,“ uviedol počas dnešného stretnutia s potravinármi v Nitre minister pôdohospodárstva Ľubomír Jahnátek.
Jedným z opatrení na podporu predaja domácich produktov je označovanie slovenských výrobkov Značkou kvality SK. Túto značku získalo doteraz 72 výrobcov a 446 výrobkov, ktoré aspoň v jednom ukazovateli dosahovali nadštandardné vlastnosti. Po novom už bude Značkou kvality SK označený každý výrobok vyrobený na Slovensku, ktorý splní požadované kvalitatívne parametre. „Značka kvality SK bude spotrebiteľovi garantovať, že kupuje slovenský výrobok, ktorý zároveň vyhovuje kvalitatívnym požiadavkám,“ konštatoval minister. Slovenským výrobkom bude ten, na výrobu ktorého použil výrobca minimálne 75 percent základnej suroviny vyrobenej na Slovensku. V prípade, že sa potrebná surovina na Slovensku nevyrába, nie je podiel predpísaný. Výrobca však musí zdokumentovať jej pôvod a zdôvodniť použitie. Výrobky, ktoré budú aspoň v jednom bode spĺňať nadštandardné parametre, budú označené Značkou kvality SK GOLD. Toto označenie automaticky získajú aj všetci doterajší držitelia Značky kvality SK. „Takýmto spôsobom vyradíme mnohé výrobky, ktoré zavádzajú zákazníka. Sú to rôzne výrobky označené známym regionálnym označením, pritom v regióne a niekedy dokonca ani na Slovensku neboli vyrobené. Zároveň vypadnú privátne značky predávané pod názvom obchodného reťazca, pretože o registráciu značky bude môcť požiadať výlučne výrobca, nie obchodník,“ konštatoval Jahnátek.
Propagáciu slovenských výrobkov by mal po finančnej stránke zabezpečovať marketingový fond. Zákon o odbytovom fonde ukladá poľnohospodárom i potravinárom povinnosť vstúpiť do tohto fondu a odvádzať do neho priemerne 0,06 percenta z tržieb. Pri tržbách v poľnohospodárstve a potravinárstve 5 miliárd eur by mal fond ročne hospodáriť so sumou 3 milióny eur. Počas prvých troch rokov budú môcť byť príspevky do fondu použité výlučne na všeobecnú propagáciu, po troch rokoch aj na propagáciu jednotlivých sektorov rezortu.
Podľa ministra Jahnátka dosiahnutie 80-percentného zastúpenia slovenských výrobkov na domácom trhu nebude možné bez vytvárania odbytových družstiev. Podľa neho aj obchodné reťazce požadujú menej partnerov na rokovania a uprednostňujú silného partnera, ktorý dokáže garantovať nielen kvalitu, ale aj kvantitu dodávok. Doterajšie skúsenosti však ukazujú, že odbytové družstvá vznikajú len s veľkými problémami a jednotliví výrobcovia sa nevedia dohodnúť.
Upozornenie: TASR vydáva k správe zvukový záznam.