Štokholm 12. januára 2017 (HSP/Foto:TASR – Tomáš Halász)
V uliciach Štokholmu je vystavený reklamný billboard, na ktorom muž zakašle, keď okolo prejde nejaký fajčiar
Čierno-biely billboard s tvárou muža je na prvý pohľad ničím nezvyčajný. Dovtedy však, kým okolo neho neprejde niekto s práve zapálenou cigaretou. Sú na ňom totiž dymové detektory, ktoré spustia zakašľanie znázorneného muža ako prejav reakcie na pasívne fajčenie.
Netradičná myšlienka billboardu prináša zmiešané reakcie okoloidúcich. Jedny si vôbec nevšimnú zakašľanie, iných trochu zarazí a prekvapí, no nájdu sa aj takí, ktorí si uvedomia, prečo sa spustil kašeľ.
V reklame muž hovorí: “Sme švédska lekáreň Hjärtat. Naším poslaním je pomôcť vám žiť dlhší a zdravší život. To je dôvod, prečo som tu, aby som vám pomohol získať nové, zdravšie návyky práve v čase začiatku nového roka.” Všetko končí s ponukou nikotínových žuvačiek od rôznych výrobcov.
Billboard sa nachádza práve na takom frekventovanom mieste, kde sa pohybuje mnoho okoloidúcich fajčiarov. Jeho video na stránke Facebooku lekárne sa od sviatku sv. Štefana prezrelo viac ako 374 000-krát. Jeden používateľ sa k nemu vyjadril takto: “Myslím, že reklamy sú úžasné. Keby to mohlo motivovať len jednu osobu, aby prestala s týmto nechutným zvykom, stojí to za to.”
Švédsko však na druhej strane má najnižšiu mieru fajčenia (13 %) zo všetkých členských štátov Európskej únie, podľa správy Európskej rady z roku 2012.