Bratislava 14. júna 2021 (TASR/HSP/Foto:TASR-Martin Baumann)
Financovanie škôl a školských zariadení v regionálnom školstve by sa malo zjednotiť do pôsobnosti ministerstva školstva. Vyplýva to z novely zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve z dielne rezortu školstva, ktorú v pondelok odobril Výbor Národnej rady SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. TASR to potvrdil jeho predseda Richard Vašečka (OĽANO)
“Žiadny zásadný pozmeňujúci návrh tu nebol,” povedal Vašečka. Ako tvrdí, zväčša ide len o drobné úpravy, obsahovo sa nemenilo nič.
Reklama
V roku 2013 došlo ku kroku v riadení a financovaní škôl a školských zariadení na Slovensku. V dôsledku toho časť škôl a školských zariadení riadi a financuje Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR a časť Ministerstvo vnútra SR. “Nesystémovosť a komplikovanosť je najmarkantnejšia pri (ne)dosahu rezortu školstva na špeciálne školy a školské zariadenia, ktoré riadi a financuje rezort vnútra,” uvádza rezort školstva v predloženom materiáli.
Ministerstvo školstva konštatuje, že v niektorých prípadoch prichádza k segregácii žiakov z marginalizovaných rómskych komunít či k chybnému alebo cielenému zaraďovaniu žiakov bez mentálneho znevýhodnenia do prúdu špeciálneho školstva. Dôsledkom je, že žiaci, ktorí sú takýmto spôsobom neprávom zaraďovaní do špeciálnej školy, po ukončení vzdelávania nezískavajú takzvané nižšie stredné vzdelanie. Okrem toho získavajú iba primárne vzdelanie, teda ekvivalent ukončeného prvého stupňa bežnej základnej školy (ISCED 1) a následne nemajú možnosť pokračovať vo vzdelávaní na bežnej strednej škole, čím sa signifikantne znižujú ich šance zamestnať sa a nájsť uplatnenie v dospelom živote.
V súvislosti s nadmernou segregáciou žiakov z marginalizovaných rómskych komunít do špeciálnych škôl čelí od apríla 2015 Slovenská republika infringementu zo strany Európskej komisie. “Zákon má za cieľ odstrániť aktuálne nesystémové prerozdelenie kompetencií, riadenie a financovanie škôl a školských zariadení, ale aj zjednotiť kompetencie pod rezort školstva s cieľom prispieť k efektívne fungujúcemu rezortu,” uviedol rezort školstva. Úlohou zákona má byť tiež dohliadnuť na efektívne fungovanie špeciálnych škôl určených pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, najmä s mentálnym znevýhodnením, či eliminovať prípady chybnej alebo cielenej segregácie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia do špeciálnych škôl.
Podľa ministerstva školstva návrat k modelu miestnej štátnej správy v školstve v pôsobnosti ministerstva školstva zabezpečí prevzatie súčasnej agendy odborov školstva okresných úradov v sídle kraja bez zmien v jej obsahu i prevzatie zriaďovateľských pôsobností pri niektorých druhoch škôl a školských zariadení. Zjednotiť a sprehľadniť sa má aj financovanie regionálneho školstva v jednej rozpočtovej kapitole, odstrániť sa majú doterajšie obmedzenia v praktickom výkone činnosti okresných úradov – odborov školstva – spôsobených práve dvojkoľajným systémom riadenia.
Výbor prerušil rozpravu o novele zákona o zabezpečovaní kvality VŠ štúdia
Výbor Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport v pondelok na svojom rokovaní prerušil rozpravu o návrhu novely zákona o zabezpečovaní kvality vysokoškolského vzdelávania z dielne opozičného Smeru-SD. Ako pre TASR uviedol predseda školského parlamentného výboru Richard Vašečka (OĽANO), pozrie sa naň ešte Slovenská akreditačná agentúra pre vysoké školstvo (SAAVŠ) a v pléne by sa o ňom malo rokovať až v septembri.
“My sme na výbore tento bod otvorili, ale prerušili sme o ňom rozpravu. Keď bude pozmeňujúci návrh, ktorý bude dohodnutý so SAAVŠ, pripravený, na septembrovom rokovaní výboru by sme ho schválili,” povedal Vašečka s tým, že predpokladá dohodu. Ako dodal, konečné znenie, aké bude požadovať SAAVŠ, zatiaľ ešte známe nie je.
Novela zákona rátala s tým, že legislatívna úprava, podľa ktorej študenti nemôžu vykonať štátnu skúšku v študijnom programe, ktorý pozastavila SAAVŠ, by sa mohla zmeniť. Po novom by sa do tohto programu len nemali prijímať študenti. Cieľom návrhu je podľa slov predkladateľov z opozičného Smeru-SD vyriešenie doterajšieho stavu, v ktorom študenti nemôžu vykonať štátnu skúšku v príslušnom študijnom programe, ak jeho uskutočňovanie agentúra pozastaví, a to aj napriek tomu, že zistený nedostatok je možné odstrániť úpravou študijného programu. Znenie zákona chcú preto poslanci zmeniť, aby sa neobmedzil výkon štátnej skúšky, ale prijímanie nových študentov.
Ustanovenie v legislatíve, že vysoká škola odo dňa právoplatnosti rozhodnutia o pozastavení uskutočňovania študijného programu nesmie “uskutočňovať štátne skúšky v príslušnom študijnom programe”, sa má zmeniť na “nesmie prijímať uchádzačov na štúdium v príslušnom študijnom programe”.
Prechod na povinné predškolské vzdelávanie má byť plynulý, odobril to výbor
Prechod na povinné predprimárne vzdelávanie by mal byť plynulý. Prispieť má k tomu novela zákona o výchove a vzdelávaní (školský zákon), ktorú odobrili v pondelok na zasadnutí Výboru Národnej rady SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. TASR to potvrdil jeho predseda Richard Vašečka (OĽANO). Novela ráta s rozšírením možnosti plnenia povinného predprimárneho vzdelávania osobitným spôsobom vzhľadom na individuálne potreby detí.
Vašečka priblížil, že napríklad vo vládnej novele zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve, ktorá má byť na júnovej schôdzi prerokovaná v druhom čítaní, budú regionálne školské úrady a to už musel reflektovať aj tento poslanecký návrh zákona. Poznamenal, že došlo k úprave v tom, že niektoré znenia zákona budú platiť až 1. januára 2022.
Zmeny majú prispieť i k zabezpečeniu kvality individuálneho vzdelávania. Fyzická osoba, ktorá uskutočňuje takéto vzdelávanie a vie posúdiť, či napĺňa svoj účel, by mohla mať možnosť navrhnúť zrušenie tohto vzdelávania, ak účel nenapĺňa.
K plynulému prechodu na povinné predprimárne vzdelávanie by mala pomôcť dočasná možnosť jeho poskytovania aj v “nesieťových” zariadeniach. Táto možnosť má trvať do roku 2024.
Pomôcť má aj úprava ďalších ustanovení. “Vytvára sa najmä register týchto zariadení a upravuje sa ich financovanie – poskytovaním príspevku na výchovu a vzdelávanie. Zároveň sa upravuje posudzovanie plnenia obsahu vzdelávania v rámci individuálneho vzdelávania detí na základe žiadosti zákonných zástupcov alebo zástupcov zariadení,” ozrejmili predkladatelia.
V rámci posilnenia princípu inklúzie má pribudnúť možnosť, aby popri asistentovi učiteľa mohli pôsobiť v materskej škole aj odborní zamestnanci.
Vypustiť by sa mohol individuálny program zo žiadosti zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia o povolenie individuálneho vzdelávania. Autori novely argumentujú, že po podaní žiadosti do vydania rozhodnutia je dostatočný časový priestor na vytvorenie individuálneho programu vzdelávania vypracovaného spolu s kmeňovou materskou školou.
Namiesto overovania osobnostného rozvoja sa novelou navrhuje posúdenie plnenia individuálneho vzdelávacieho programu učiteľmi kmeňovej materskej školy priamo v škôlke v priebehu marca príslušného roka. Predkladatelia tak chcú odstrániť zbytočný stres detí, ktorý by mohlo vyvolať formálne overovanie ich osobnostného rozvoja.
Po novom by tiež mohol riaditeľ školy zrušiť individuálne vzdelávanie dieťaťa na návrh povereného školského inšpektora. Zabezpečiť sa tak má kvalita individuálneho vzdelávania. Školský inšpektor podľa predkladateľov vie posúdiť, či individuálne vzdelávanie napĺňa svoj účel. Mal by mať preto podľa nich možnosť podať návrh na zrušenie individuálneho vzdelávania, ak sa jeho účel nenapĺňa alebo fyzická osoba, ktorá ho uskutočňuje, nedostatočne napĺňa jeho účel.