Maine 16. apríla (HSP/Daily-Mail/Foto:AP)
USS Zumwalt je označovaný ako najväčší a najdrahší dron, aký bol kedy postavený
V sobotu (12. apríla) došlo k slávnostnému pokrsteniu torpédoborca USS Zumwalt (DDG-1000) v americkom štáte Maine, kde nový torpédoborec stavali. Ľod pokrstili Ann a Mouzetta Zumwaltove, dcéry admirála, ktorý bol v rokoch 1970-1974 veliteľom amerických námorných operácií a podľa ktorého bol pomenovaný.
USS Zumwalt je označovaný ako najväčší a najdrahší dron, aký bol kedy postavený. Celkové náklady na vývoj a stavbu torpédoborca sa vyšplhali k 7 miliardám dolárov. Zumwalt je bojová loď novej generácie navrhnutá špeciálne pre podporu obojživelných operácií a útokom na pozemné ciele.
Zumwalt nezaujíma len svojou veľkosťou, ale tiež netradičnou konštrukciou. Na prvý pohľad zaujme predná časť s “negatívnym” uhlom a celková “uhladená” konštrukcia lode, ktorá je prísne navrhnutá s ohľadom na vlastnosti stealth.
Hlavnú výzbroj lode bude tvorí dvojica 155 mm diel AGS (Advanced Gun System) s dostrelom až 160 kilometrov. Zumwalt je tiež konštruovaný s ohľadom (výkonný zdroj elektrickej energie) na neskoršiu inštaláciu energetických zbraní, buď laserových alebo elektromagnetických.
Jednou z najpôsobivejších technológií nového torpédoborca je nebývalá úroveň digitalizácie a robotizácie všetkých systémov. Technológia je označovaná ako “Totálne počítačové prostredie lode ” TSC (Total Ship Computing Environment) . Pre USS Zumwalt systém vyvinula firma Raytheon.
Počítačová sieť je v symbióze schopná riadiť všetky systémy lode – od radarov až po zbrane. K počítačovej sietí je navyše možné pristúpiť niekoľko desiatok konzol po celej lodi. V prípade potreby sa bude dať ovládať celú loď z akejkoľvek konzoly.
Pri núdzovej a neočakávanej situácii nemusí kapitán bežať až na mostík, ale môže okamžite riadiť loď z akejkoľvek počítačovej stanice. Podmienkou je samozrejme znalosť správneho hesla otvárajúci prístup k systémom lode.
Systém TSC je navyše schopný vykonávať rad veci automaticky. Vrátane kamery a snímača dokáže odhaliť napr. požiar a spustiť hasiace sekvencie – uzavrie zasiahnutý priestor a spustí hasiace prístroje. Po uhasení požiaru automaticky vypustí vodu, aby mohla posádka vyšetriť príčinu požiaru.
Vďaka veľkej automatizácii sa počíta iba so 130 námorníkmi a s 28 členmi leteckej dopravy na prevádzku vrtuľníkov alebo bezpilotných strojov. V núdzi sa dá dokonca loď ovládať iba so 40 ľuďmi na palube.
Dôležitým rysom je tiež dôsledné uplatňovanie technológie stealth. Vďaka špeciálne tvarovanému trupu má 183 metrov dlhá loď s výtlakom 15 000 ton radarovú odrazovú plochu, ako malý rybársky čln.
jf