Bratislava 10. júna 2014 (TASR/HSP/Foto:TASR)
Opoziční poslanci dnes nepresadili novelu zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách
Vodiči, ktorí si nesplnili svoju povinnosť a ich vozidlo nemá platnú technickú (STK) a emisnú kontrolu (EK), budú naďalej bezodkladne dostávať pokutu 332 eur. Opoziční poslanci z KDH Pavol Zajac a Ján Hudacký dnes totiž nepresadili novelu zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, v ktorej navrhovali, aby pokute predchádzala 30-dňová lehota na nápravu.
Podľa ich predstáv malo majiteľovi auta najskôr prísť upozornenie, že mu uplynula lehota platnosti technickej alebo emisnej kontroly. Ak by do 30 kalendárnych dní nepredložil príslušnému okresnému úradu platný doklad o vykonaní týchto kontrol, potom by mohol úrad začať správne konanie o uložení pokuty 166 eur za každú kontrolu a vozidlo.
Podľa informácií z ministerstva dopravy je na Slovensku až 150.000 áut bez platnej STK a EK. “V podstate chceme dať všetkým týmto majiteľom vozidiel druhú šancu a zároveň zaviesť štandard, že najprv vám z úradu príde upomienka. Ak do 30 dní nezareagujete, tak až potom vám úrad bude môcť uložiť pokutu,” vysvetľoval Zajac.
Primárnou úlohou štátu by totiž podľa Hudackého nemalo byť striehnutie na každé zaváhanie alebo zábudlivosť svojich občanov, ale to, aby po našich cestách chodili vozidlá vo vyhovujúcom technickom stave. “V súkromnej sfére, v poisťovníctve alebo v bankovníctve, je normálne, že vám najprv príde upomienka a až potom nastupujú sankcie. Chceme, aby takýto štandard platil aj pre štátne inštitúcie,” podotkol.
Poslanci pripomínali, že do roku 2011 mohli byť pokutovaní vodiči motorových vozidiel bez platnej STK alebo EK iba vtedy, ak ich pri jazde vozidlom zastavili policajti. Novelizácia zákona, ktorá vstúpila do účinnosti 1. februára 2012, umožňuje v rámci správneho konania sankcionovať majiteľov vozidiel aj obvodným úradom dopravy. Pokuta tak môže byť uložená za každé vozidlo a za každú kontrolu bez ohľadu na to, či je vozidlo prevádzkované, alebo je dlhodobo zaparkované v garáži či stodole.
Pravidelnú technickú a emisnú kontrolu totiž musí v presne stanovených lehotách absolvovať každé vozidlo, ktoré je prihlásené do evidencie vozidiel, a to bez ohľadu na to, či reálne jazdí alebo nie. Táto povinnosť vyplýva z predpisov Európskej únie a na Slovensku platí od marca 2005. Lehoty kontrol sa odvíjajú od dátumu prvej evidencie vozidla.
mž