Vedci vyvinuli počítačový model pre analýzu informácií zhromaždených od 670-tisíc ľudí rôznych národností a vekov (najmladší účastník mal desať rokov, najstarší 70, priemerný vek bol od 20 do 30 rokov). Vo svojich dotazníkoch respondenti uvádzali vek, dobu výučby angličtiny a takisto skladali test znalostí gramatických pravidiel.
Vo výsledku sa ukázalo, že gramatika cudzieho jazyka je najlepšie absorbovaná v detstve a dospievaní. Navyše po 18 rokoch schopnosť rýchlo sa učiť zostáva, ale je oveľa ťažšie dosiahnuť úroveň rodeného hovorcu.
Vedci poznamenávajú, že odhalenú zákonitosť možno vysvetliť biologickými aj sociálno-kultúrnymi faktormi, ktoré ovplyvňujú rozvoj osobnosti.
“Zjednodušene povedané, je to obdobie plnoletosti, ktoré môže dosahovať až 17 až 18 rokov. Potom človek opúšťa rodičov, začne plne pracovať na plný úväzok, alebo sa stáva študentom. Súhrn týchto faktorov môže ovplyvniť tempo učenia akéhokoľvek jazyka,” poznamenáva jeden z autorov štúdie, profesor MIT Josh Tenenbaum.