Medzinárodný letecký výbor zverejnil v roku 2011 definitívne správu o výsledkoch technického vyšetrovania, podľa ktorej bolo za bezprostrednú príčinu pádu lietadla uznané rozhodnutie posádky, že nepristane na náhradnom letisku, a za systémové príčiny chyby v zabezpečení letu a výcviku posádky.
Prvá poľská komisia pod vedením exministra vnútra Jerzyho Millera dospela k analogickým záverom a označila za príčinu havárie klesnutie prezidentského špeciálu pod minimálnu dovolenú výšku kvôli pristátiu za hustej hmly. Terajší poľské úrady nesúhlasí so správou MAK a závermi Millerovej komisie a preto prijali rozhodnutie o zostavení druhej komisie.
Macierewicz pripomenul, že táto verzia s explóziou bola zverejnená komisiou vyšetrujúcou katastrofu na jar. “Vtedy sme zistili, že došlo k explózii, ktorá nakoniec zničila lietadlo. Dnes vieme oveľa viac,” tvrdí poľský minister.
“Objavili sme v jednom zo záznamníkov okamih explózie, bol identifikovaný. Teraz ho analyzujeme, aby sme vylúčili každú možnosť inej interpretácie tohto elektronického záznamu,” dodal Macierewicz.