Bratislava 20. októbra (TASR) – Hlavným úmyslom pri výstavbe Sústavy vodných diel Gabčíkovo-Nagymaros (SVDGN) bolo čo najefektívnejšie využiť úsek Dunaja, na ktorom sa nachádza. A to napríklad z hľadiska plavebného, energetického alebo protipovodňovej ochrany.
"Účelom Vodného diela Gabčíkovo je teda využívanie hydropotenciálu daného úseku Dunaja, avšak zabezpečuje aj ďalšie rovnako dôležité funkcie," opísal pre TASR hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Ide napríklad o zabezpečenie medzinárodnej plavebnej cesty podľa odporúčaní Dunajskej komisie a podľa požiadaviek transeurópskej vodnej cesty. Ďalším prínosom diela je protipovodňová ochrana na území oboch štátov, Slovenska aj Maďarska. Ale aj zabezpečovanie pitnej a úžitkovej vody v priľahlom území.
"Samozrejme, nemôžeme opomenúť výrobu elektriny na Vodnom diele Gabčíkovo, ktoré premieňa obnoviteľnú vodnú energiu na energiu elektrickú a pokrýva tak nezanedbateľnú časť zhruba 10 % spotreby elektrickej energie Slovenska," priblížil Kóňa.
V rámci výstavby vodného diela už slovenská strana svoju časť, ktorú podľa zmluvy s Maďarskom mala postaviť, dokončila. Maďarská strana však práce na diele zanechala, čo viedlo k sporu oboch štátov, ktorý sa ťahá už roky. Pred 15 rokmi vo veci rozhodol aj Medzinárodný súdny dvor (MSD) v Haagu. Na implementácii rozsudku sa však doteraz krajiny nedohodli.
Vedúcim delegácie slovenskej vlády na rokovaniach s Maďarskou republikou o vykonaní tohto rozsudku je splnomocnenec vlády SR pre výstavbu a prevádzku SVDGN Peter Hatiar, ktorý sídli na ministerstve dopravy.
Na základe medzivládnej dohody z roku 1995 sa realizuje aj spoločný monitoring životného prostredia ovplyvneného prevádzkou vodného diela. V súčasnosti sa tak podľa Kóňu pripravuje vyhotovenie Spoločnej výročnej správy z monitorovania za rok 2011.