Bratislava 9. januára (TASR/HSP/Foto:TASR)
Pedagógovia navrhujú, aby sa kritériami na prijatie žiaka stali prijímacie skúšky
Učitelia odmietajú, aby jediným kritériom pri prijímaní na osemročné gymnáziá bol výsledok Testovania 5. Okrem testov by sa mali podľa nich zohľadniť aj študijné výsledky žiakov, navrhujú aj psychologické testy.
“Testovanie 5 a akékoľvek iné testovanie môže byť iba jedným z mnohých kritérií posudzovania žiaka,” napísali predstavitelia Slovenskej komory učiteľov a Slovenskej asociácie učiteľov slovenčiny.
Pedagógovia navrhujú, aby sa kritériami na prijatie žiaka stali prijímacie skúšky, respektíve Testovanie 5 zamerané na všeobecný rozhľad z rôznych vzdelávacích oblastí, nielen na slovenčinu a matematiku. “Nové testy sa budú opravovať ako externá časť maturitnej skúšky a môžu nahradiť prijímacie skúšky, ktoré sa robia v súčasnosti (podobný postup navrhujeme aj v Testovaní 9),” predkladajú učitelia. Súčasťou prijímacieho konania by mali byť podľa pedagógov aj študijné výsledky z predchádzajúcich ročníkov a psychologické testy spôsobilosti na osemročný typ štúdia. List so svojimi návrhmi poslali aj ministerstvu školstva.
Štát chce zredukovať počet prijímaných žiakov na osemročné gymnáziá. Už v tomto školskom roku malo ísť na tento typ škôl len päť percent piatakov. Opatrenie by však prinieslo problémy najmä v Bratislavskom kraji, kde je veľa týchto gymnázií. Poslanci NR SR tak opatrenie “zmrazili” na ďalšie dva roky. Za toto obdobie musí štát vymyslieť mechanizmus ako obmedziť prijímanie piatakov na osemročné gymnáziá. Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania navrhuje, že vstupenkou by mohli byť práve výsledky z Testovania 5. Ministrovi školstva Dušanovi Čaplovičovi (Smer-SD) sa nápad pozdáva. “Podporujem budúci kvalitatívny výber do piatich percent z populačného ročníka na základe testov piatakov,” povedal pre TASR. Prvé Testovanie 5 “naostro” prebehne v roku 2015.
Učitelia žiadajú ministerstvo školstva, aby prehodnotilo päťpercentné kvórum v závislosti od regiónu. “Kvantitatívny prístup výberu ‘vyvolených’ žiakov sa predsa nemôže uplatňovať bez pohľadu na stav v regiónoch, ktoré sa líšia štruktúrou obyvateľstva, a tým aj záujmom o štúdium na osemročných gymnáziách,” hovoria učitelia. Navrhujú tiež, aby osemročné gymnáziá mohli otvárať iba jednu triedu. Domnievajú sa, že by sa tak predišlo masívnemu odberu žiakov zo základných škôl.
Pre osemročné gymnáziá by mal byť podľa učiteľov vypracovaný štátny vzdelávací program, volajú tiež po tom, aby Testovanie 9 bolo povinne zavedené aj do kvarty na osemročných gymnáziách. “Aby sme objektívnejšie merali stav vedomostí žiakov osemročných gymnázií v polovici ich štúdia, nie až po 8. ročníku,” zdôvodnili. Osemročné gymnáziá by navyše mali podľa pedagógov dostať aj vyšší normatív ako základné školy.
zf