Turín 14. januára 2018 (HSP/repubblica.it/Foto:repubblica.it)
Egyptské múzeum v talianskom Turíne uviedlo reklamnú kampaň, v ktorej propaguje exkluzívne zľavy: dve vstupenky za cenu jednej. Háčik je v tom, že tieto zľavy platia iba pre arabsky hovoriacu klientelu. Ponuka zľavy je súčasťou kampane: „Múzeum Egizio pre nových Talianov: Šťastný kto hovorí arabsky. „Múzeum kampaň propaguje v autobusoch a metre po celom meste.
Text kampane je iba v arabčine, bez priloženého talianskeho textu a na reklamnom obrázku je možno vidieť usmievajúceho sa muža so ženou zahalenou v hidžábe.
V reklamnom texte sa uvádza: “Je čas objaviť zázraky egyptského múzea a teraz sa dovnútra môžu dostať dve osoby za cenu jedného lístku. Čakáme na Vás. Kampaň je určená výhradne pre arabsky hovoriacich návštevníkov. Stačí sa preukázať dokladom. Exkluzívne pre Vás 2×1, dva lístky za cenu jedného.“
Turínske múzeum dostáva štátne príspevky a je financované talianskými daňovými poplatníkmi. Riaditeľ múzea Christian Greco vysvetľuje pozadie a účel kampane, ktorá vraj nie je obchodnou akciou, ale kultúrnou hodnotou. Cieľom akcie by mala byť „sociálna inklúzia. Riaditeľ uviedol, že v meste, ktoré má to šťastie, že hostí veľmi dôležitú výstavu, sa nesmie zabúdať odkiaľ pochádza.
Kampaň evidentne cieli na miestnu moslimskú komunitu, ktorá sa v Turíne odhaduje na 50 000 príslušníkov.
Kampaň vyvolala pobúrenie na pravej strane politického spektra. Giorgia Meloni, šéfka strany Talianske bratstvo nazvala kampaň absurdnou a pripomenula, že múzeum poberá štátne príspevky.
„Žiadame, aby bola táto anomália okamžite odstránená. Pokiaľ chcete vládu patriotov nevolte tých, ktorí cenzurujú taliansky jazyk, navliekajú na ženy šatky a používajú verejné peniaze, na tieto nezmyselné iniciatívy.“
Matteo Salvini z Ligy nazval kampaň múzea „Rasizmom proti Talianom.“
„Zľavy iba pre arabských návštevníkov, zbláznili sme sa? Niekto sa musí ospravedlniť a odstúpiť. Noviny a televízia to určite zataja.“ uviedol Salvini na svojom facebookovom profile.
Múzeum sa bráni obvineniu z diskriminácie a argumentuje tým, že majú takisto kampaň v angličtine zameranú na anglo-saskú klientelu a obrázok zahalenej ženy zvolili preto, že je „symbolický.“
O prípade píše La Reppublica.
Katarína Hanzlíková